Externe harde schijf wel herkend, maar kan er niets mee

Beste,
Tot voor kort maakte ik mijn back up op een externe harde schijf.
Nu ziet hij wel dat er een schijf aan gekoppeld is, maar kan er niets mee. Met de schijven is niets mis (op andere computer gecontroleerd).
Het gaat op een macbook pro uit 2013.
Hij is tevens traag en ik heb al heel wat geprobeerd om hem sneller te krijgen. Tevergeefs.
Heeft iemand een idee over hoe ik nu een back up kan maken?

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Als dat jouw backup schijf is. En er geen andere zaken op staan, kan je de schijf best volledig herstellen (leeg maken) en onieuw instellen als back-up schijf.
  • Het is inderdaad mijn back-up schijf.
    Met het schijfhulpprogramma proberen te formatteren, herstellen, legen ed. Maar mijn mac wil niets hebben van deze schijf. Ook niet meer van een andere schijf.
    Het zijn wat oudere schijven. Met 2 usb draden.
    Wellicht dat dat het is, omdat mijn mac wel een “gewone” usb herkend.
  • QuintenQuinten    Moderator
    ah, hebben de schijven elk een data en stroom draad? En ze zitten rechtstreeks op de computer (niet via toetsenbord of hub)?
  • timoshatimosha    Moderator
    Een USB-aansluiting heeft altijd minimaal vier (4) draden. VCC, +D, -D en GND.
  • Ja idd een data een een stroomdraad. Alhoewel hij het met 1 ook wel kon.
    DE USB zijn rechtstreeks aan mijn macbook pro aangesloten. Niet nog een externe hub oid.
  • timoshatimosha    Moderator
    @Marjolein

    OK! Je hebt het over de USB kabels (met vier draden).
  • QuintenQuinten    Moderator
    @timosha we maken het niet te moeilijk hé :D
  • timoshatimosha    Moderator
    April 2019 aangepast
    @Quinten ik ben gewoon om correcte informatie te geven zeker als het over technische zaken gaat. We kunnen wel allemaal een eigen terminologie gaan verzinnen maar dat veroorzaakt alleen maar mist en onduidelijkheid.
  • Ok, nu is er duidelijkheid over wat ik gebruik.
    Maar is er ook een oplossing?
    Zijn ze te oud voor de Mac of is er iets anders aan de hand?
  • timoshatimosha    Moderator
    Je schrijft dat je die externe HD op een andere computer gecontroleerd hebt. Was die andere computer ook een Mac?
  • Nee, dat was een windows pc. Ik heb 2 externe harde schijven. Beide met 2 usb kabels. Beide weigeren het nu op de mac.
  • timoshatimosha    Moderator
    Als een Windows PC die HD kan herkennen en lezen dan is die HD niet geformatteerd in HFS+ (Mac OS Uitgebreid Journaled).

    Om Time Machine backups te maken moet de HD geformatteerd zijn in HFS+. Je kan die HD formatteren (wissen) met het Schijfhulpprogramma.
  • April 2019 aangepast
    Eigenlijk vreemd dat ze wel door windows worden gezien, omdat de Apple backup-schijven normaliter formateerd op een manier die windows niet snapt.

    Wat waren precies de problemen/meldingen toen je ze probeerde te wissen in schijfhulpprogramma op de Apple? Ze worden daar wel getoond, wat verschijnt er voor informatie als je er op klikt?
  • Met het schijfhulpprogramma kan ik hem niet activeren
    Hij zegt het volgende: USB extern volume . Mac OS uitgebreid (journaled)
    Wissen ed. lukt ook niet. hij begint wel, maar stop dan. Allemaal al meerdere keren geprobeerd.
    Kan schijf niet openen staat er in de details
  • @timosha De PC herkende de schijf en zal wat er op stond, maar verder is niet geprobeerd bestanden te openen. D
  • timoshatimosha    Moderator
    Formatteer die HD op de Windows computer in FAT32. Dat kan de Mac lezen en schrijven. Formatteer (wis) dan de HD op de Mac in HFS+ (Mac OS Uitgebreid Journaled).
  • Ik snap wat je bedoeld en dat zal ik ook doen.
    Maar hoe kan het dat mijn Mac opeens 2 externe harddisks niet meer kan lezen?
Log In of Registreer om te reageren.