OS X 10.8 Mountain Lion clean install op Macbook Pro 2010

March 2019 aangepast in OS X 10.11 of eerder
Heren/dames, nadat mijn batterij het begeven heeft wat er ook voor gezorgd heeft dat de SSD 500GB ook is overleden, heb ik de macbook Pro A1278 met 16Gb geheugen (met de oude gewone harddisk) naar een officiële apple repair centre gebracht om een nieuwe batterij te laten monteren, en kreeg de macbook goed werkend terug. Ik heb de oude schijf verwijderd en een nieuwe SSD 1TB gemonteerd, nu probeer ik opnieuw een verse OS te installeren (via internet) want de backup van de time machine wordt niet herkend, ook al vreemd, ik volg alle stappen zoals Klik op ‘Ga door’ om installatie van OS X 10.8 Mountain Lion te configureren, ik ga akkoord met de voorwaarden, dan volgt een scherm “selecteer de schijf waarop u OS X wilt installeren, en daar loopt het vast, ik kan niks selecteren en het “knopje” installeren blijft grijs, ik kan dus niet installeren. Wat gaat er hier verkeerd. Kan ik evt op een andere manier de boel aan het functioneren krijgen?

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    March 2019 aangepast
    Is die nieuwe 1 TB SSD ook geformatteerd in HFS+? Zie je de wereldbol tijdens het opstarten? Heb je de Mac ook opgestart met Option-Command-R of Shift-Option-Command-R?
  • Met welke versie van macOS was die Time Machine backup gemaakt? In principe kun je alleen restoren met de macOS versie waarmee de backup gemaakt is, met een nieuwere macOS versie kan ook.
  • March 2019 aangepast
    de schijf is niet geformateerd, dat heb ik toendertijd ook niet gedaan met de 500GB SSD schijf, die heb ik gekloond van de oude schijf. Ik zie een wereldbol met opstarten anders was ik lijkt mij niet zover gekomen ik kon ook niet kiezen welke OS versie, en heb opgestart met command-R. Ik heb deze morgen opgestart met command-option-R en nu krijg ik te zien dat ik macOS Mojave moet configureren, daar krijg ik ook de melding 'selecteer schijf waarop je macOS wilt installeren' en wederom geen keuze en de installeer knop blijft grijs.
  • timoshatimosha    Moderator
    March 2019 aangepast
    Dan wordt de SSD waarschijnlijk niet herkend. Steek de SSD in een externe behuizing en controleer op een andere computer of die naar behoren werkt.

  • March 2019 aangepast
    Ik zie in schijfhulpprogramma dat de schijf niet geinitialiseerd is en dat de partitie indeling niet ondersteund wordt, hoe verander ik dat?
  • timoshatimosha    Moderator
    "Niet geinitialiseerd" betekent bij OS X (macOS) "niet geformatteerd".
  • March 2019 aangepast
    ik kan zo even niet zien waar ik dat moet doen
  • timoshatimosha    Moderator
    Formatteren doet men in het Schijfhulpprogramma met de functie "Wis". Formatteer de SSD in HFS+.
  • Ik heb het al gevonden, dmv wissen
  • Dank U, ik had net dat kleine beetje info nodig. Hij staat nu te installeren.
  • HFS+ zie ik niet staan in het lijstje, ik heb de structuur Mac OS Uitgebreid Journaled gekozen
  • timoshatimosha    Moderator
    HFS+ = MacOS Uitgebreid Journaled
  • OK lekker duidelijk
Log In of Registreer om te reageren.