Is extra RAM-geheugen in mijn iMac nodig of wenselijk?

March 2019 aangepast in Algemeen
Ik heb een iMac 21,5 inch Mid 2011 met 500 GB SSD en 2 x 2 GB intern geheugen type 1333 Mhz DDR3 SDRAM. Er zijn nog 2 geheugensleuven beschikbaar.
Is het wenselijk of nodig om dit RAM-geheugen uit te breiden? Hoe kan ik dat bepalen?
Ik heb ooit 'ns gelezen dat Activiteitenweergave.app hierbij kan helpen?

Wie kan mij helpen?

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Op deze pagina kan je terug vinden dat je tot 16 GB mag gaan:
    https://support.apple.com/nl-be/HT201191#2

    Als je wilt uitbreiden, moet je wel weten dat je telkens in zelfde paren moet plaatsen.
    Kan je me aangeven wat jouw besturingssysteem is? Wat je dagelijks/wekelijks doet op jouw toestel? Zet je het toestel na ieder gebruik uit? Je kan via Activiteitenweergave zien hoeveel % van je RAM en CPU word gebruik/inactief is. Die 500 GB SSD, is dat iets wat je achteraf heb laten plaatsen, want de standaard configuraties waren 500GB, 1TB, 2TB fysieke schijf en 256 GB SSD.
  • Mijn besturingssysteem is MacOs High Sierra versie 10.13.6
    Ik gebruik mijn Mac voor bezoeken van diverse websites, gebruik Excel, iPhoto, Bridgen via Funbridge, mail, iTunes, beheer van een website van onze bridgeclub. Dus min of meer huis-, tuin- en keuken-gebruik.
    Door het laten plaatsen van de 500 GB SSD is mijn Mac vele malen sneller geworden. Ik vraag me nu af of het toevoegen van extra RAM snelheids- of ander voordelen oplevert.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Mijn advies luid:
    RAM bij plaatsen kan zeker geen kwaad. Ik zou je aanraden naar 6 GB of 8 GB te gaan. (dus 2 latjes van 1 GB of 2 GB) bijplaatsen. Maar omdat jouw computer RAM van type DDR3 gebruikt, zal je niet veel effect ondervinden mocht je meer dan 8 RAM plaatsen. DDR3 is niet zo snel als de DDR4 versie dat nu in veel Macs standaard zit. (Je kan trouwens DDR4 niet in jouw computer plaatsen, mocht je het jou afvragen)

    (Conclusies en tips)
    - High Sierra vereist 2GB RAM voor je besturingssysteem, dus blijft er maar 2GB over voor het gebruik van andere programma's en dat is niet veel.
    - Slimme zet van 500 GB SSD te plaatsen. Zorg er wel voor dat je op de schijf minstens 10%-20% altijd vrij houd. Dit wordt gebruikt om caches weg te schrijven tijdens het gebruik van het toestel.
    - De computer is momenteel 7 jaar oud, binnenkort 8. En dat is de leeftijd waarbij Apple stopt met het voorzien van onderdelen voor jouw computer te kunnen herstellen.
    - Met deze leeftijd van jouw computer hoop ik dat je gebruik maakt van een TimeMachine backup. Het kan nooit te laat zijn om hiermee te starten.
    - Ik raad je aan om niet al te veel programma's tegelijkertijd te gebruiken. Zodat de RAM en processor niet al te veel worden belast.
  • Quinten,
    Dank je wel voor je uitgebreide reactie.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Laat dan maar weten wat je keuze is geworden. Ik ben benieuwd.
  • Toch nog een vraag. Maakt het nog
  • Nogmaals: Maakt het nog uit welk merk RAM ik koop?
  • QuintenQuinten    Moderator
    Zolang het maar van het type 1333 Mhz DDR3 SDRAM is, maakt het niet uit hoeveel je koopt. Maar het moet wel in een paar zijn.
    Dus bijvoorbeeld 2 latjes van 2GB.
  • KorKor
    March 2019 aangepast
    Ik heb 8GB bijgeprikt, bij de 4GB die ik al had en mijn 2010 iMac is een stuk sneller geworden.
Log In of Registreer om te reageren.