Ruimte op de HDD van mijn MacBook Pro?

January 2014 aangepast in Hardware problemen
ik heb een macbook pro met een harde schijf van ongeveer 320 GB.
nu zegt dat daisy disk dat ik zo'n 213 GB gebruikt heb, maar ik zie dit niet terug,
wel ongeveer 70 GB muziek en nog wat klein spul, zeg alles bij elkaar zon 105 GB.(door gebruiker)
dan zou er toch nog 200 GB over moeten zijn, maar hij geeft aan 100,

ook als ik kijk via " over deze mac"

Ik heb dat ooit eerder gehad en Icentre zag toen via de veilige modus een verborgen reuzenbestand staan, die ze weggegooid hebben.

1. waar zijn die 100 GB??
2. en hoe kan ik dit evt checken?

alvast dank,

Erik

Reacties

  • Probeer eens Onmidisksweeper. Dit is gratis en daarmee zie je heel goed waar je opslag aan op is gegaan.
  • ik heb net disk inventory al ernaast gedraaid. die ziet precies hetzelfde als daisy disk, maar dan nog is er 100GB onverklaarbaar weg.
  • omnidisksweeper zegt hetzelfde, dat ik 105 GB heb gebruikt...
  • January 2014 aangepast
    Ik heb het ook. Via ' Toon info' heb 150 GB gebruikt. Omnidisksweeper slechts 125 GB.

    Kijk eens bij: Apple->Over deze Mac->Meer Info->Opslag. Wat staat daar onder ' Overig'?
  • Komt ook weleens voor dat je time machine heel veel geheugen gebruikt als je back up schijf vol is. Was bij mij het geval.
  • dank je, maar dat is het ook niet. Ik probeerde net Invisiblix te downloaden, een programma tje dat verborgen bestanden zou zichtbaar maken, maar Safari wil het niet downloaden...
    zijn er andere, niet te moeilijke manieren, om verborgen bestanden te vinden?
    (heb net bij apple tips gekeken, maar bij mij werkt er niet een.. kan ook aan mij liggen!)
    Erik
  • timoshatimosha    Moderator
    Open een terminal en geef het onderstaande commando in om bestanden te vinden > 100 MB:

    sudo find / -type f -size +100000k -exec ls -lh {} \; | awk '{ print $9 ": " $5 }'

    Je kan natuurlijk de grootte naar wens aanpassen.
  • Mensen, bedankt voor het meedenken. Ik heb gemaild met Daisy Disk en ik moest de scan maken als administrator.
    Nu zag ik dat er veel 'mobile backups' waren, die ik zonder probleem kon verwijderen. (alle echte backups staan op de Time Capsule). Dit leverde meer dan 70 GB extra vrije ruimte op, dus dat was t.
    Misschien heeft een andere lezer hier weer wat aan. Groet,

    erik
  • timoshatimosha    Moderator
    Goed dat het opgelost is. Succes verder. ;-)

    //slotje

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.