Huidige locatie opslaan met "druk op knop"

Beste forummers,

Als vrij nieuweling in de wereld van Apple, ben ik natuurlijk nog constant op ontdekkingstocht. Ik zit met een vraagje waar hopelijk iemand hier een ideetje over heeft.

Qua hardware bezit ik een iPhone Xs MAX met laatste iOS. Mijn Apple watch is generatie 3, ook met laatste update van WatchOS.

Professioneel doe ik huis aan huis herstellingen van witgoed-apparaten en ben dus vaak onderweg.
Hobbymatig ga ik met vrienden al eens op Urban Exploration tocht, oftewel Urbex.
Kom ik tijdens een rit een verlaten pand tegen, is dat handig om die locatie snel even op te slaan. De enige voorwaarde is dat dit met een "druk op de knop" op de Apple Watch zou moeten kunnen gebeuren. Ik ben immers mijn busje aan het besturen op dat moment.

Het maakt me niet uit hoe dat opgeslagen wordt, zolang ik later thuis op de één of andere manier de locatie maar terug kan opvragen.

In mijn Android tijd had ik zo'n Outdoor Smartwatch van Casio. Hier kon je letterlijk op een knop drukken en de huidige locatie was opgeslagen. Later zichtbaar in Google Maps.
Verder was er met die horloge niet te werken. Icm een iPhone is een iWatch natuurlijk een veel beter apparaat.

Hopelijk kent iemand een app/methode om dit doel te bereiken.

Dank alvast!
Gert

Reacties

  • Dit kan misschien handig zijn, je Kaarten/Maps openen en je locatie 1 sec. aantippen..dan wordt er een pin geplaatst die je in één beweging ook favoriet kunt maken.
    https://www.imore.com/how-use-pinned-and-favorite-locations-maps-iphone-and-ipad#drop
  • Dat is inderdaad een super goede suggestie, bedankt.
    Het heeft eventjes tijd nodig op "Kaarten" op de watch te openen, maar zo kom ik toch al een heel eind. Top!
  • QuintenQuinten    Moderator
    Je kan via de Opdrachten app van Apple een opdracht maken, en die laten uitvoeren door Siri op de Apple Watch of via de Opdrachten app op de Apple watch.
    De opdracht bestaat dan uit.
    - Haal huidige locatie op.
    - Maak notitie aan.

    Deze zal het adres ophalen van de huidige locatie en een nieuwe notitie aanmaken, jij moet juist nog bevestigen en de notitie is aangemaakt.
  • De voorbije week ben ik met de tip van JMR aan de slag gegaan. Het gaat op zich wel, maar helaas te traag. Tegen dat 'Kaarten' geopend is op de Watch en ik mijn locatie kan aantippen, ben ik al twintig keer voorbij gereden. Denk ik er van te voren aan kaarten eens te openen lukt het vrij goed.

    Het idee van Quinten lijkt me nog beter: je kan het spraakgestuurd doen. Bij de release van iOS 12 heb ik van die opdrachten gehoord, maar zag er toen het nut niet van in.

    Goed, ben ermee aan de slag gegaan. Ik heb effectief mijn doel kunnen instellen zoals jij dat voorstelt. Laat ik die opdracht "lopen", gebeurt er ook precies wat de bedoeling is. Nu is het nog de bedoeling dat je je eigen spraakopdracht hieraan koppelt. Dan loopt het mis.

    Als ik binnen mijn opdracht klik op "Voeg toe aan Siri", kan ik op de rode opname knop drukken. De iPhone geeft een signaal, ik spreek de opdracht in. Als ik zwijg weer een signaal, de rode knop wordt terug rond rood ipv vierkant tijdens de opname. Verder kan je nog op Annuleer klikken en that's it.
    Verlaat ik die app, roep ik siri op en spreek ik de opgenomen zin uit, staat het siristreepje maar links en rechts te zwalpen onderaan het scherm, maar er gebeurt niets.

    Het lijkt me dus dat die gesproken opdracht niet geaccepteerd is.

    Bij instellingen heb ik in de opdrachten app "Gebruik met Siri ingeschakeld".
    Wat doe ik fout?
  • QuintenQuinten    Moderator
    March 2019 aangepast
    Ik heb dit deze avond uit getest en ervaar geen problemen. Ook via de Apple Watch lukt de opdracht uit te voeren. Maar je hebt dan wel de iPhone nodig om de notitie te bewaren. Kan je nog eens proberen, de opdracht vanaf 0 op te bouwen.

  • Even op vakantie geweest en het werk laten liggen. Nu de draad terug opgenomen.

    Omdat m'n iPhone tijdens de vakantie wat gek begon te doen heb ik hem eens herstart. Nu probeer ik dat Siri commando opnieuw op te nemen en het lukt prima nu. Tenminste, op de iPhone.

    Als ik met Siri dat commando op de watch inspreek heb ik eerst: Ik voer de opdracht uit, dan: controleer met de app, dan: ik tik aan je als ik klaar ben.
    Het tikken gebeurt, maar die melding "ik tik aan je als ik klaar ben" blijft op het scherm staan en in wezen gebeurt er niets.
    Moet je op de Watch nog iets speciaals instellen/doen? De app "opdrachten" komt ook niet voor in mijn app scherm in Siri. Ik weet niet of dat een rol speelt?

    (in alle geval alles weer opnieuw ingesteld, zonder succes helaas)
  • QuintenQuinten    Moderator
    Dat het lang duurt (tikken als ik klaar ben). Dat heb ik ook al ervaren. De oplossing heb ik nog niet gevonden, wel dat het kan helpen de app op de iPhone op de achtergrond open te hebben.
  • Schijnt effectief te kloppen.
    Moet ik nog kijken wat ik ermee doe. Ik heb van jouw workaround ook een widget kunnen maken.
    Daarstraks bevond ik me op "onbekend" terrein en ja hoor, wat een mooie Urbex. Omdat ik een hele toer rond een file aan het rijden was, stond de iPhone in de houder in de auto (Google maps in de gaten houden). Gelijk de widget op het scherm, "klik" en klaar :)

    Ik zie wel hoe ik het doe. Gewoon op het onverwachte op die horloge drukken en DIE locatie onthouden lijkt een moeilijke te zijn. Met beide tips moet ie "op het onverwachte" steeds even inladen. Ben ik er natuurlijk al voorbij gereden. Maar goed, beter dan niks natuurlijk :)
  • April 2019 aangepast
    Misschien een iets simpelere benadering SnipNotes. Deze heet Apple Watch ondersteuning en als deze op de Watch open staat is er een knop die de huidige locatie opslaat.

    SnipNotes heeft ook een Complicatie zodat deze op de wijzerplaat getoond wordt, zijn dan wel twee keer klikken voor nodig.

    En misschien als je hier Opdracht van maak dat het minder vertraging geeft.

    https://www.snipnotes.de/en/author/snipnotes/

  • Voor veel features lijkt 4,5€ te moeten neergelegd worden. Jammer als ik niet zeker ben of het wel aan de verwachting voldoet.
    Blijkbaar werkt de "save my location" knop op de Apple watch wel prima. Het is een duidelijke grote knop die veilig bediend kan worden al rijdend. Hier lijkt me potentieel in te zitten. Ik ga het komende twee weken zeker uitproberen :smile:
Log In of Registreer om te reageren.