te weinig ruimte om update te installeren

Hoi, ik krijg een melding dat er te weinig ruimte is op mijn opstartschijf om de update te kunnen installeren. Er moet minimaal 8gb ruimte zijn. Kan iemand mij zeggen hoe ik bij de opstartschijf kom en hoe ik daar zonder problemen dingen kan veranderen. BVD Jos

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    De opstart is Macintosh HD (als je die naam niet veranderd hebt). Dus als je Finder opent zit je op de "opstartschijf".
  • Hoi Timosha, ik heb dit inderdaad gevonden. Vanavond heb ik heel veel foto,s verwijderd en weer geprobeerd om de update te installeren. Maar ondanks dat ik ruimte gemaakt heb krijg ik toch de melding dat de opstart schijf onvoldoende ruimte heeft en dat er bijna 9 gb ruimte nodig is. wat kan ik doen om dit op te lossen. Ik denk dat ik 300 foto,s/filmpjes heb verwijderd dus in mijn opinie moet dit makkelijk dze ruimte zijn. BVD Jos
  • timoshatimosha    Moderator
    March 2019 aangepast
    Een HEIF/HEIC foto is ca. 2,5 MB (MB = Megabyte) groot. Dus: 300 X 2,5 = 750 MB of 0,75 GB (GB = Gigabyte). Je hebt dus minder dan 1 GB ruimte vrijgemaakt.

    Klik linksboven op het  -> Over deze Mac -> Opslag -> Beheer. Nu kan je zien waar er veel opslagcapaciteit gebruikt is. Je kan hier ook capaciteit vrijmaken.
  • Bedankt. Ik zie dat ik een windows partitie heb die ik nooit meer gebruik dus nu kan ik ruimte genoeg creeeren. Ook zie ik dat er ruim 139gb aan ruimte door "documenten" wordt ingenomen. Alleen begrijp ik niet waar deze hoeveelheid dan in moet zitten. Ik heb wel documenten opgeslagen maar niet zo,n grote hoeveelheid. Kan het zijn dat ook filmpjes in deze lijst staan?
  • Hoe kan ik per onderdeel zien wat er aan GB gebruikt wordt want dan kan ik verder opschonen.BVD
  • Hoi Timosha, Ik zie dat er ook dubbele programma,s van google zoals youtube en en nog een paar in het launchpad lijst staan. Ik probeer via de aanwijzingen op de site van Appletips deze te verwijderen maar krijg dit niet voor elkaar. Google chrome kon ik naar de prullenmand slepen maar google driver, youtube en nog een paar krijg ik niet weg. Deze programma,s staan ook niet in de lijst met programma,s die in Finder vermeld staan.
Log In of Registreer om te reageren.