Formule of functie in Numbers

Mijn vraag is of er in Numbers een functie of formule is in de trant van 'IF THEN ELSE'. M.a.w. als de waarde in een cel bijvoorbeeld groter is dan €5.000, dat het bedrag in die cel €5.000 wordt. Ligt het bedrag in dit voorbeeld lager dan die €5.000 dan moet in de cel die lagere waarde worden weergegeven. Dus een functie of formule die de voorwaarde bevat als dit waar is dan is de uitkomst zus en anders is het zo. In de Help-functie van Numbers kan ik het antwoord op deze vraag niet vinden, maar misschien zie ik iets over het hoofd. Alvast bedankt voor het meedenken.

Reacties

  • March 2019 aangepast
    Zoiets?

    =IF(A1<5000;A1;5000)

  • Ik zou in bovenstaand voorbeeld de 5000 in een cel zetten en hiernaar verwijzen. Kun je gemakkelijk de parameter aanpassen, als dat noodzakelijk is.
  • Bedankt voor de reacties. Helaas hebben de aangedragen oplossingen geen resultaat gehad. 'IF' wordt in Numbers niet als functie herkend. Maar ook als je de voorgestelde formule knipt en plakt werkt het niet, ook al verwijs ik naar een andere cel, waarin die waarde van 5000 is opgenomen.
  • March 2019 aangepast
    IF is een waarde die wel in Numbers gebruikt moet kunnen worden, bij mij werkt deze functie wel.

    Wat gebeurt er als je =if in een cel type?

    Of als je alleen een = in een cel type komt er dan rechts een mogelijkheid om de functie te kiezen?
  • Is Numbers in het Engels of Nederlands?
  • Als het NL is, gebruik dan als i.p.v. If
  • Even reagerend op Jemmie: als 'ik =IF' of alleen 'IF' in een cel wil invoeren gaat dat niet. Zodra ik de 'I' van 'IF' typ geeft het programma Numbers een aantal functies weer, zoals 'ISEVEN' en 'ISFOUT' en andere functies, maar de functie 'IF' wordt niet aangeboden en is dan ook niet in te voeren. Of je moet het met knippen en plakken doen, dat lukt wel, maar dat geeft zoals eerder gezegd niet het gewenste resultaat.
  • Wat betreft het advies van aevries: Numbers heb ik in het Nederlands en na enig uitproberen met 'ALS' werkt dit. Als je =ALS' intypt krijg je twee functies te zien waaruit je kan kiezen. Klik je vervolgens op 'ALS' dan krijg je een formule te zien, te weten 'ALS als-uitdrukking;als-waar;als-onwaar'. Als je de variabelen zoals in mijn voorbeeld aangegeven invult krijg je de juiste waarde in de betreffende cel. Pico bello!! Hartelijk dank, jemmie en aevries, voor het meedenken!
  • Graag gedaan

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.