Bootcamp start niet meer op na Windows Oktober 2018 update

Hallo,
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, en dat deze post 'misstappen' van anderen kan voorkomen, waardoor BootCamp niet meer opstart.

Gezien slechte ervaringen van anderen op oudere iMacs moest ik enige moed verzamelen om BootCamp en Windows 10 op een nieuwe iMac (1TB Fusion Disk) met AFPS-Fusion Drive onder Mojave te installeren. Die eerste installatie is gelukt, buiten dat de Magic Mouse het niet doet (een LogiTech wel..., en die was nodig om de laatste Bootcamp installatie in Windows te kunnen voltooien). En in Systeemvoorkeuren moest ik – na opstarten met ingedrukte Alt-toets – wel MacOS weer even instellen als hoofdopstartschijf, omdat hij anders alleen maar in Windows zou blijven opstarten.

Windows meldde onder 'Bijwerken en Beveiliging' in rode letters: ‘Op uw apparaat ontbreken belangrijke beveiligings- en kwaliteitsfixes’. Volgens verschillende online publicaties en Microsoft zelf blijkt deze update beter niet geïnstalleerd te worden (!), maar die las ik allemaal te laat... Bootproblemen stonden daar trouwens niet bij (wel verdwenen documenten en drivers).

Sinds deze update starten Bootcamp en Windows niet meer op (MacOS gelukkig wel met ingedrukte Alt). De Bootcamp partitie en opstartschijf staan nog wel in Systeemvoorkeuren > Opstartschijf en in Schijfhulpprogramma.
Na opstarten van Windows verschijnt een blauw scherm met opties: Windows opstarten, uitzetten, een apparaat gebruiken (bijv USB stick met opstart-software die ik nog niet had kunnen maken) en Problemen oplossen (opstartherstel en andere opties konden niet herstellen, vorige update verwijderen zag ik pas na herinstallatie en veilige modus vraagt om meer kennis van zaken).

Ik heb Bootcamp inmiddels al verwijderd en opnieuw geïnstalleerd (daarbij ging het herformatteren snel, dus niet meer door nullen overschreven), maar bij de eerste opstart naar Windows direct weer dat blauwe scherm.
Geen idee waar de oorzaak en oplossing gevonden moeten worden. Zit het alleen maar in Windows. Is BootCamp corrupt geworden? Of heeft het toch te maken met die AFPS-formattering in Mojave???

Bedankt voor jullie reacties,
Remko

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    February 2019 aangepast
    Windows heeft de bootloader vernaggeld. Ben dat probleem ook tegengekomen op een MacBook Pro.

    Lees het onderstaande artikel:

    https://medium.com/@legolasWang/how-to-reclaim-your-apfs-space-after-removing-bootcamp-b077887b9637

    Als je terug een volledige APFS partitie/container hebt kan je Windows opnieuw installeren met de Boot Camp assistant.
  • Dankjewel Timosha voor je diagnose en mogelijke oplossing. Uninstall via de BootCamp Assistant is dus kennelijk niet voldoende. Ook geen Windows voor een spiksplinternieuwe iMac eind 2018 met 1TB Fusion Disk?

    Op advies van Microsoft Helpdesk (en Apple Support page) heb ik eerst nog geprobeerd om de Windows 10-versie van april 2018 (Win10_1803_Dutch_x64.iso ipv Win10_1809Oct_Dutch_x64.iso) te installeren, en die werkte aanvankelijk ook weer.
    Tot Windows bij uitzetten weer automatisch updates ging installeren... Dus het ligt niet aan de versie april of oktober 2018 (de schade is mogelijk wel veroorzaakt door de huidige download van Win10_1809Oct_Dutch_x64.iso).
    Overigens geeft MacOS daarna ook foutmelding in NLDS en Engels met rapport dat computer opgestart vanwege probleem...


    Na drie pogingen van deïnstalleren en herinstalleren en aanvankelijke hoop, ben ik begonnen aan de door Timosha voorgestelde spannender ingreep. Volgens mij zouden Terminal commando's bij mij moeten worden (iMac met Fusion Disk heeft kennelijk 2 containers ipv 1 zoals in vb):
    sudo diskutil eraseVolume free none disk3s1
    sudo diskutil apfs resizeContainer disk1s3

    Maar bij de eerste krijg ik al direct een vreemde foutmelding: The given file system is not supported on APFS (-69618)
    Toch heb ik de BootCamp-partitie gewist als APFS (was NTSC!!!) en dat is te zien in schermprint (terwijl bij schermprint in vb Microsoft Basic Data staat en kennelijk niet gewist als APFS)...

    Wie kan me verder helpen?


  • timoshatimosha    Moderator
    February 2019 aangepast
    BOOTCAMP staat blijkbaar in het SSD gedeelte van de Fusion Drive. Ik heb geen ervaring met Fusion Drives maar wel met jouw probleem. Ik heb het ook meegemaakt maar op een 1TB SSD. Ik heb het probleem kunnen oplossen door een WinClone image backup terug te zetten.

    Ik zou een Time Machine backup maken op een extern medium. Dan opstarten van het Time Machine medium en de backup terugzetten. Bij het terugzetten van een TM backup wordt de HDD/SSD opnieuw geformatteerd. Dan heb je na het terugzetten tenminste een consistente Fusion Drive.

    Je kan dan Windows opnieuw installeren maar gebruik dan een ander image dat hetgeen dat je nu gebruikt.
  • Dank wederom voor het meedenken, Timosha, maar helaas is ook dit niet gelukt...

    • Bij het terugzetten van Time Machine moet ik kiezen voor Macintosh HD of Bootcamp (welke daardoor niet opnieuw wordt geformatteerd als ik de HD kies). Na de operatie staat de vernaggelde Bootcamp-partitie nog gewoon op mijn schijf. Ik heb trouwens voor de zekerheid een Time Machine datum gekozen van voordat deze Bootcamp-partitie was gecreëerd; was ik er maar nooit aan begonnen.

    • Door de instructies van het artikel in je eerste post op te volgen, heb ik via Schijfbeheer mijn BootCamp partitie gewist als APFS-volume, en ben daarmee van de regen in de drup terecht gekomen...
    • De BootCamp Assistant herkent het volume nu niet meer als Bootcamp volume en die kan het nu ook niet meer samenvoegen met de container van de Macintosh HD.

    • Het blijkt makkelijker om een APFS-schijf/volume te maken dan om er vanaf te komen. Ik heb uiteraard ook nog geprobeerd om die Bootcamp partitie opnieuw te wissen via Schijfhulpprogramma en terug te zetten naar NTFS, maar daar kan ik alleen kiezen voor verschillende APFS-versies. Ook niet als ik met de Option-toets op het menu druk, volgens een reactie van Wesley onder https://www.appletips.nl/externe-harde-schijf-converteren-naar-apfs/
    Fijn die Fusion Drives... Is er nog een mogelijkheid om er toch weer een 1TB-schijf van te maken?
  • February 2019 aangepast
    Het installeren van Windows 10 op een splinternieuwe iMac met Mojave (en niet op een ouder model met grote HDD waarvoor dit officieel wordt afgeraden) heeft me inmiddels al een week gekost, en lijkt niet meer te gaan lukken. Mijn 1TB Fusion Drive lijkt alleen nog maar op heel ingewikkelde manieren herstelbaar tot 1 volume, en het resterende gedeelte is te klein om er nóg een BootCamp volume af te halen...

    Ik ben van de wal in de sloot terecht gekomen door de corrupte BootCamp-NTFS-partitie op een Fusion Drive met Schijfhulpprogramma te wissen als APFS (zoals beschreven in eerste link; no hard feelings, Timosha voor de verwijzing, maar dit kan kennelijk niet met APFS fusion disks).

    De BootCamp Assistant kan de 1TB Fusion Drive snel en makkelijk herstellen tot 1 container/volume; al wordt een kennelijk beschadigde bootloader (door Windows 10 Oktober 2018 update) kennelijk niet hersteld, waardoor Windows niet meer opstart. Maar nu die NTFS-partitie is overschreven met APFS, herkent de Assistant de partitie niet meer als zodanig, en kan hem ook niet meer wissen/samenvoegen met het Macintosh HD-volume.

    Met het niet kunnen terugzetten/herpartitioneren van de interne Fusion Drive lijkt een nieuw probleem geboren, dat misschien thuis hoort onder een andere titel en in een andere categorie op dit forum (maar wel een direct gevolg)...
    Na weer een dag rondsurfen, lijkt het zeer ingewikkeld, zo niet riskant of onmogelijk om die extra Bootcamp partitie op de Fusion Drive te verwijderen om er weer 1 partitie van te maken (hoewel de BootCamp Assistant weinig moeite lijkt te hebben met het samenvoegen van de containers).

    https://www.lifewire.com/split-fusion-drive-apart-2260166 geeft aan dat het Schijfhulpprogramma inderdaad niet de weg is om Fusion Drives te herpartitioneren, wat wordt bevestigd door anderen die hebben geprobeerd om de drive via Schijfhulpprogramma te herpartitioneren, wat leidde tot crashes en vereiste schone herinstallatie van MacOS ( https://discussions.apple.com/thread/8045074 ).
    Apple Support heeft weliswaar een artikel over gesplitste Fusion drives gepubliceerd en kennelijk een eenvoudiger Terminal-commando 'resetFusion' aan Mojave toegevoegd, maar ik ben bang geworden om dit nog uit te proberen ( https://support.apple.com/en-us/HT207584 ). Bovendien lijkt dit artikel niet van toepassing te zijn op mijn situatie, aangezien ik bij Over deze Mac, wel 1 Fusion Drive zie staan (weliswaar met 2 volumes Macintosh HD en BOOTCAMP APFS) en geen twee drives voor het SSD en het HHD-gedeelte.

    Wie heeft er ervaring met het herpartitioneren van Fusion Drives? Zijn er nog eenvoudige, of alleen maar dergelijke radicale en riskante oplossingen...???
  • February 2019 aangepast
    • Het nieuwe Mojave-commando diskutil resetFusion werkt inderdaad niet en lijkt alleen te zijn bedoeld om Fusion Drives te herstellen die gesplitst zijn in een losse SSD en HDD en niet om twee containers met elk een eigen volume samen te voegen.
    • Om dit probleem op te lossen lijkt alleen nog een Clean Install of een Internet Reset naar de fabrieksinstellingen mogelijk (gaat die ook helemaal terug naar de originele MacOS-versie van voor de upgrade???). Helemaal opnieuw beginnen is teveel moeite...

    • Of weet iemand hoe je een APFS-partitie op een Fusion Drive kunt herformatteren als NTFS (dan kan 'ie in elk geval in de toekomst nog gebruikt worden voor Windows)? Dit gaat bij Fusion Drives dus niet op Schijfhulpprogramma.
    • Of kent iemand nog een slim Terminal-commando om de Fusion Disk APFS-containers samen te voegen, waarmee ik niet nog verder van de regen in de drup kom?
  • timoshatimosha    Moderator
    Ik wil er mij eigenlijk niet meer mee bemoeien omdat ik geen ervaring heb met fusion drives. Maar als je na een internet recovery een consistente Macintosh HD hebt (met het oorspronkelijke besturingssysteem weliswaar) kan je toch een recente TM backup terugzetten op die consistente fusion drive Macintosh HD.
  • February 2019 aangepast
    Ik heb ook een probleem gehad met Bootcamp, maar dat lag aan mij. Ik had, geloof ik, 4 containers en ik zag door het bomen het bos niet meer. Mijn oplossing? Ik heb de MacBook Air naar de Apple-winkel gebracht. Na 2 dagen had ik het apparaat terug en ik had slechts 1 partitie. Zo snel ging dat. Het heeft me €80 gekost, maar ik heb weer een prima Mac.
Log In of Registreer om te reageren.