WiFi in NS treinen slecht bruikbaar

JosJos
October 2013 aangepast in iOS 10 of eerder
In NS treinen is de WiFi soms slecht te pakken met mijn iPhone4 / iOS7. Op hetzelfde moment kan ik met mijn netboekje onder Ubuntu Linux moeiteloos contact maken. Ik zie dan ook mensen met een Android toestel vrolijk WiFi gebruiken.
Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Is het een probleem van NS/T-Mobile of van de iPhone?

Reacties

  • WesleyWesley    Beheerder
    Helaas is dat moeilijk te achterhalen omdat dit intern geregeld wordt bij de NS/T-mobile.

    Je zou wel eens even het netwerk 'vergeten' en opnieuw aan te melden. Dit doe je via instellingen - wi-fi, tap vervolgens op het i-icon van het wifi netwerk van de NS. Selecteer hierna 'vergeet dit netwerk'.

    Zet je iphone volledig aan en uit en probeer opnieuw aan te melden op het netwerk. Daarnaast is de iPhone 4 verouderd en kan het voorvallen dat de het netwerk deze niet goed ondersteund..
  • Ik herken het probleem.

    In IOS7 worden WIFI netwerken automatisch onthouden en krijgen deze ook automatisch de instelling om er direct mee te verbinden en in te loggen.
    Dit druist echter in tegen de aanmeld muur die NS/T-Mobile er tussen hebben geplaatst.
    Ook moet je niet vergeten dat je waarschijnlijk iedere dag wel in een andere trein zit en dus met andere routers te maken hebt.

    Los het op zoals @Wesley het aangeeft, vergeet het netwerk en meld je opnieuw aan.
    Als je eenmaal aangemeld bent dan zet je bij de WIFI instellingen de twee schuifjes uit die regelen dat je automatisch wordt aangemeld en ingelogd.

    Persoonlijk vind ik het ooit lang duren voordat het aanmeld scherm van T-Mobile verschijnt, dit los je dan op door in Safari bijvoorbeeld naar deze site te surfen, automatisch komt dan het aanmeld scherm in beeld.

    Op sommige NS stations hangt tegenwoordig ook een gratis KPN netwerk dat qua aanmelden en aanmeld snelheid veel vriendelijker is, er is bijvoorbeeld rekening gehouden met het feit dat er veel smartphones worden gebruikt in tegenstelling tot het onleesbare T-Mobile scherm.
  • Dank, Bigkevx2 en Wesley.
    Overigens ben ik het niet helemaal eens met jou, Wesley, waar je stelt dat de iPhone 4 verouderd zou zijn. Dat gaat me wat te ver, want ik heb hem afgelopen voorjaar bij een officiële dealer gekocht, en ook Apple gaf zelf op de website aan dat deze vanuit hun eigen organisatie wordt verkocht. Daarnaast heb ik er iOS7 op draaien. Moeiteloos, zij het, uiteraard, trager dan op de nieuwere modellen. En een enkele feature werkt dan niet, OK, so be it.
    Misschien is een 'ouder model' hier een betere omschrijving?
  • WesleyWesley    Beheerder
    Inderdaad Jos, ouder model is beter.. iOS 7 draait inderdaad nog op de iPhone 4, echter zal dit waarschijnlijk de laatste versie zijn voor dit model.
  • Ik zat dit weekend met mijn iPad in de trein en had ook geen bereik terwijl naast mij mijn partner met een Samssung mobiel wel een wifi verbinding had via t-mobile. Ga de volgende keer ook de tip van Wesley gebruiken.
Log In of Registreer om te reageren.