Apple gereedmaken om door te geven....lek ?

Ik heb mijn oude iMac doorgegeven aan een bekende die enkel windows heeft, na transfer op mijn nieuwe iMac van mijn gegevens.
Daarvoor gebruikte ik instructies die ik links en rechts vond:
iTunes uit de store nemen, machtiging weg, uitloggen iCloud alles uit iMac verwijderen, GEEN kopie bewaren., dan op appleid.apple.com dat apparaat ook uit de lijst.
En dan om af te sluiten:
Eerst een guest aangemaakt met eigen paswoord en hem dan ook beheerder gemaakt. Dan afsluiten terug inloggen met die nieuwe beheerder en mezelf gewist als guest,beheerder. Dan krijg je verschillende keuzes: de meest veilige gekozen incl. overschrijven... imac deed daar enkele uren over ( er stond nogal wat op)

Daarna bleek de boel netjes opgeruimd, sleutelhanger nog even nagezien..leek ok.

Ik geef hem de computer ...10 dagen later start hij iMac op en Apple stelt voor de nieuwste veiligheidsupdate te zetten via "zijn wifi" waarop hij automatisch on-gelogd bleek. Verbazing, want ik ken dat paswoord niet.
HIj heeft mij ooit bij hem op internet gezet met mijn iPad en/of iPhone, die hun wifi coördinaten doorgeven, blijkbaar ook naar mijn iMac.
OK, maar waarom waren die data dan niet gewist ? Zitten die gegevens niet in "mijn deel" van de mac, net als mijn paswoorden ?

Lijkt mij een beveiligingsgaatje ?

Reacties

  • ik snap niet helemaal wat je hier zeg:
    'Ik geef hem de computer ...10 dagen later start hij op en Apple stelt voor veiligheidsupdate te zetten via "zijn wifi" waarop hij automatisch on-gelogd was. Verbazing want ik ken dat paswoord zelf niet
    HIj heeft mij ooit bij hem op internet gezet met mijn iPad en/of iPhone, die wifi coördinaten doorgeven en blijkbaar ook naar mijn iMac.
    OK, maar waarom waren die data dan niet gewist ? Zitten die gegevens niet in "mijn deel" van de mac, net als mijn paswoorden ?'


    Maar wat een betere optie is om wanneer je de mac doorgeef/verkoop is om een clean Install te doen en niet alleen door jouw account van de mac te verwijderen. Er worden ook instellingen opgeslagen op andere plaatsen dan in jouw account.

    https://www.appletips.nl/een-mac-gereed-maken-voor-verkoop/
  • Blijkbaar is dat zo... wat zit er nog allemaal buiten een account????
    Alle wachtwoorden zitten dus niet in sleutelhanger, best vreemd.
  • Bijvoorbeeld zijn de apps die via de App Store gedownload zijn gekoppeld aan jouw Apple ID
  • KorKor
    January 2019 aangepast
    Heeft hij ook een iPad of iPhone? Als dat het geval is, dan kan via één van die apparaten het Wi-Fi wachtwoord gedeeld zijn met de Mac. Dat doe ik ook als ik het Wi-Fi wachtwoord veranderd heb, dan hou ik mijn iPhone in de buurt van mijn Mac en wordt het nieuwe wachtwoord via BlueTooth gedeeld als ik met de iPhone probeer in te loggen op mij Wi-Fi netwerk. Andersom nooit geprobeerd, maar dat moet ook werken.

    Via iCloud Keychain worden ook Wi-Fi wachtwoorden gedeeld tussen je apparaten. Als ik in mijn Key Chain kijk op mijn iMac, dan zie ik allemaal wachtwoorden van hotel Wi-Fi netwerken, waar mijn iMac nooit geweest is en ook nooit zal komen.

    Weet je zeker dat de guest account NIET gekoppeld was aan jouw iCloud account? Als dit namelijk wel het geval is, dan komt dat wachtwoord inderdaad daar vandaan. Dat kan hij zien bij Systeemvoorkeuren -> iCloud.
  • January 2019 aangepast
    Zijn paswoord dat hij een jaar geleden eens ingevuld had op mijn iPad bij hem thuis heb ik gedeeld met mijn iPhone en blijkbaar de oude iMac. Die oude iMac had ik volledig uit iCloud gesmeten.
    Mijn keychain was helemaal verdwenen, die zit ook in uw gebruikers map, daaruit kwam het dus niet. Toestel kent nu geen iCloud account.

    Mijn AppleID was ook allereerst ontkoppeld van de store via iTunes.
    Ik zie de link tussen apps en Wifi ook niet zo direct.
    Browser paswoorden en cookies zijn allemaal weg.
    ???
Log In of Registreer om te reageren.