Kan je met 2 gebruikersaccounts probleemloos samenwerken aan een administratie?

January 2019 aangepast in macOS 10.14 Mojave
Stel, er zijn 2 beheerder-accounts op een Mac aanwezig. De administratie van een bedrijf staat in een map van Gebruiker A. Volgens mij bestaat er geen goede manier om dan probleemloos aan die administratie te werken, waarbij beide gebruikers bestanden moeten kunnen aanmaken en bewerken. De gebruikers werken nooit tegelijkertijd. Wat A creëert, moet B meteen kunnen aanpassen en omgekeerd. Klopt mijn stelling? Zo nee, wat is dan de oplossing?
Alvast dank!

Reacties

  • Als je de administratie zet op een locatie waar zowel A als B bij kan, bijvoorbeeld in de map 'Gedeeld' in 'Gebruikers', moet het volgens mij gewoon kunnen.
  • Dat dacht ik ook, maar in de praktijk blijkt het toch niet handig te zijn. Gebruiker A kan het wel zien, openen en wijzigen, maar omdat het oorspronkelijk is gemaakt door Gebruiker B, kan A het niet opslaan, tenzij A er een kopie van maakt en het dan onder een andere naam opslaat. Dat is natuurlijk niet werkbaar.
    Mijn alternatief is te werken met een extern geheugen, een snelle usb-stick, maar ik wil zeker weten of er geen betere oplossing hiervoor is.
  • @ Jemmie:
    Ik zie net dat ik het verkeerde subforum heb gekozen.. Kan jij het verplaatsen naar Mojave??
  • Topic verplaats.

    ik heb jouw situatie even nagebootst en de rechten op het bestand worden ook bij mij gewijzigd wanneer een van de twee gebruikers het bestand aanpast.

    Morgen avond kan ik er nog wel even verder kijken wat de oplossing is voor dit probleem. Misschien dat iemand anders in de tussen tijd met een oplossing komt, anders kom ik er morgen op terug.
  • Bedankt Jemmie!
  • Ik heb ook gedacht aan een derde gebruikers-account b.v. 'Zaak'. Maar dat wil ik eigenlijk niet, ik wil dat beide personen vanuit hun eigen gebruikersaccount kunnen werken aan de administratie.
  • January 2019 aangepast
    Gebeld met Apple. Eerst werd gezegd dat dat wel kon, maar later bleek, in een test die ze bij hen hebben uitgevoerd, dat het inderdaad niet kon. Mijn vermoeden werd bevestigd, nu heb ik in ieder geval duidelijkheid.
    Ik ga werken met de 125Gb usb-stick variant. Mocht iemand nog een ander idee hebben dan hoor ik dat graag.
    Voor zover, bedankt voor het meedenken!
  • KorKor
    January 2019 aangepast
    Het kan wel, maar niet 100% probleemloos zoals je vroeg. In feite zou je iedere keer als je stopt met werken de rechten (schrijf/leesrechten voor beide users) van NIEUWE bestanden in die map goed moeten zetten. Alleen de huidige user krijgt nl. schrijf/leesrechten op die nieuw gecreëerde bestanden, zelfs al is die map gedeeld tussen twee users. Dat zou met een script kunnen, als dat niet automatisch gebeurd dan is het vragen om problemen. Er zijn wel manieren om scripts te runnen bij het uitloggen.


  • January 2019 aangepast
    Bedankt Kor voor je toevoeging. Voor de personen voor wie dit bedoeld is, is het script-pad en dus mijn langdurigere betrokkenheid bij hen, niet het juiste pad.
    Ik weet nu in ieder geval wat er wel en wat er niet kan.
Log In of Registreer om te reageren.