Opschonen van mijn Macbook laptop

January 2019 aangepast in Apple bytes
Is het echt nodig om programma’s als Ccleaner, dr. Cleaner, Cleanmymac, etc. te gebruiken? Ik dacht dat dat bij Mac Os niet nodig is. Alleen zou het nodig zijn bij Windows niet bij Apple

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    Dat is een kwestie van perceptie. Sommigen gebruiken een heel bataljon cleaners en anderen gebruiken niets. Ik werk sinds 1984 met Macintosh computers en heb nog nooit die dingen gebruikt.
  • Ik denk niet alleen een kwestie van perceptie, sommige leden (oa timosha) zorgen op andere manieren dat de Mac verschoond blijft van, oa resten software, overbodige caches, ed.
    Ik denk als je als gebruiker daar niet op let het geen kwaad kan om inderdaad een programma te gebruiken om de Mac te schonen.

    Voorbeeld: Voor het verwijderen van software was het vroeger voldoende om de app naar de prullenbak te verplaatsen en de prullenbak te legen. Tegenwoordig zijn vaak uninstallers nodig, omdat de software op diverse plaatsen delen neerzet. Wanneer er geen uninstaller gebruikt wordt, of niet bestaat, kan er dus software achterblijven.
  • Oké. Maar ik gebruikte Dr. Cleaner. Die is door Apple gedeactiveerd en werkt niet meer. Een dure betaalversie van een andere, daar heb ik geen zin in. Is cCleaner een optie? Of een andere betrouwbare.
  • timoshatimosha    Moderator
    January 2019 aangepast
    @jemmie

    Als er onverklaarbare problemen zijn met een Mac is het altijd goed om eerst naar residente "cleaners" te kijken. Die dingen spoken van alles en nog wat uit.

    Om software te verwijderen die met een installer geïnstalleerd werd kan men AppDelete van Reggie Ashworth gebruiken. Dat programma is niet resident. Trouwens, software die zich in macOS ingraaft met een installer zou de uitzondering moeten zijn, zoals MS Office, en niet de regel.

    Tien jaar geleden bestonden er vrijwel geen cleaners. Die zijn meegekomen met gebruikers die van Windows overstapten naar OS X. Windows gebruikers waren het gewend om die dingen te gebruiken en toen was er ook een markt voor OS X cleaners.
  • Oké. Ik had vroeger ook Windows. Moest regelmatig alles opschonen. Dus ik dacht dat dat bij Mac Os nodig is. Dus niet. Prima. Ik laat het zo en gebruik maar geen cleaners.
Log In of Registreer om te reageren.