Opdrachten en Siri shortcuts rubriek

Hallo!

Ik wil me graag hardmaken voor een nieuwe rubriek onder Apple diensten, en wel voor opdrachten/shortcuts.

Ik heb hier lekker mee zitten spelen en al spelend vragen gekregen. Ook ben ik nieuwsgierig naar wat anderen met deze mogelijkheid doen. Om zo elkaar te helpen en van elkaar te leren.

Hopelijk vinden jullie dit net zo’n goed idee!?

Groetjes, Penny

Reacties

  • WesleyWesley    Beheerder
    Klinkt goed Penny, ik moet toegeven dat ik nog steeds me niet extreem heb verdiept in de Opdrachten app. Ik weet wel dat @Quinten er druk mee heeft liggen testen.

    Hier hebben we een opdracht gemaakt om het laatste appletips bericht op te vragen en de actuele stand raadplegen van onze zonnepanelen wat deze vandaag tot nu toe hebben opgewekt. Beide ook te benaderen vanaf Apple Watch of HomePod.
  • Kijk da’s meteen weer inspiratie voor mij om weer iets te gaan knutselen :-)
    Kan er ook niet goed bij waarom mijn opdrachten het wel doen via Siri op phone en niet via Siri op watch. Was gerust te horen dat het bij jou ook niet lukte, met mijn opdracht. Ik blijf zoeken.
  • QuintenQuinten    Moderator
    @Penny Je mag altijd jouw opdracht eens delen met me, dan kijk ik wel even. Ik heb alvast geen probleem om een timer te starten en stoppen of info op te halen op Apple watch, natuurlijk moet wel voor veel opdrachten de Opdrachten app ook terug te vinden zijn op de AW.
  • https://www.icloud.com/shortcuts/0d34adb4705449ad8bc99a3d5c1d83d0

    Heb eindelijk door hoe dit delen werkt!
    Zou je deze eens willen proberen met jouw watch? Denk dat je alleen een ander album moet kiezen haha. Kun je ook zien of ik jouw tip om de agenda alleen op di en vrijdag te gebruiken er goed heb ingezet? Afgelopen vrijdag was er geen notatie in de agenda, hierop heb ik in de opdracht vrij veranderd in vr.
  • Helaas zul je daarna weer je volume, workouts, niet storen en je muziek moeten resetten :-(

    Een testmodus zou handig zijn...
  • QuintenQuinten    Moderator
    Als je in de laats van de korte dag notatie RRR kan je RRRR gebruiken dan is de weekdag volluit geschreven.

    Je kan altijd een reset opdracht maken wanneer je stopt met de workout
  • QuintenQuinten    Moderator
    Ps: de testmodus voor de dag in de week kan je heel eenvoudig aanpassen door de datum van je iPhone te wijzigen in de instellingen > algemeen > datum en tijd.
  • Hallo

    Ik ben zeer slechtziend en mij lijken die shortcuts erg handig maar snap er echt helemaal niks van! Vind het persoonlijk erg omslachtig.
    Heb bijv “keuken” aangemaakt dan gaan mijn lichten keuken aan. Maar krijg ze niet uit en kan hier ook geen aparte opdracht van maken want kan alleen kiezen uit mijn 2 scenes uit woning.

    Dus wat meer uitleg zou ik erg op prijs stellen zodat ik dit weer kan delen met mijn mede lotgenoten.

    Mvg
    Christiaan
  • Ik gebruik Siri zonder shortcuts voor m’n lampen. Je kan zeggen “jouw scène” (bijv. Keuken lampen) aan en dan ook keuken lampen uit. Andere oplossing is een scène maken waarin de lampen uit staan.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Hallo @metapplewerken je kan perfect met Siri een scène uitvoeren. Door bijvoorbeeld te zeggen: "Start Avondscène". Jouw gordijnen gaan toe en de lichten gaan aan. In Shortcuts vind je deze mogelijkheid ook. Maar het handige is aan dat je verschillende acties kan uitvoeren, met 1 zin tegen Siri te zeggen, bijvoorbeeld Scène uitvoeren en jouw muziek starten. Voorlopig kan je nog niet de aan/uit-status van een lamp opvragen in shortcuts en daar aan dan een Als-dit-dan-dat actie aan koppelen.

    Meer informatie over Scènes aanmaken in op jouw toestel kan je vinden in ons artikel https://www.appletips.nl/scenes-aanmaken-woning-ios/.

    Sindskort kan je ook, met behulp van de laatste macOS versie Mojave. jouw Slimme toestellen bedienen op jouw computer, met behulp van Siri. Hierbij bestaat nog geen Shortcuts voor mac. https://www.appletips.nl/homekit-woning-mac/.

    Op Appletips hebben we ook en overzicht van alle artikelen rond HomeKit en hoe het jouw huis slimmer maakt. https://www.appletips.nl/cat/homekit/.
  • Hallo allemaal, ik had op de algemene site al deze vraag gesteld en daar heeft Wesley ook op geantwoord.

    Ik heb al wat opdrachten voor Sonos (oa volume + en -) en Hue aangemaakt. Maar nu zou ik graag iets maken, dat bij een inkomend telefoongesprek automatisch het volume van de Sonos omlaag gaat. Heb je enig idee of dit mogelijk is. Heb ook bij IFTTT gekeken, maar nog niets gevonden.
    Bij voorbaat dank.

    En het antwoord van Wesley:
    Ik denk dat het niet mogelijk is om een telefoongesprek als trigger te gebruiken (noch ifttt of siri). Voorlopig zijn de shortcuts ook alleen nog maar de trigger. Je moet dus altijd eerst een shortcut uitvoeren voor er een actie is.

    Maar er is toch ook een mogelijkheid om automatisch de Sonos of Hue aan of uit te laten gaan als je weggaat of thuiskomt, dan hoef ik ook niet eerst een shortcut uit te voeren.
    Ik heb de shortcuts voor de Sonos eerst in IFTTT gemaakt met Webhooks en daarna verder gegaan in Opdrachten.

    Misschien iemand anders nog een idee?

    Bij voorbaat dank
  • QuintenQuinten    Moderator
    De trigger wanneer je weggaat en je sonos of Hue aan of uit gaat zit enkel in Homekit of iFTTT. Dit heeft te maken met, ben ik nog verbonden met het WiFi-netwerk en op welke GPS-locatie ik me bevind.

    ShortCuts is net zoals Wesley jou vertelde momenteel enkel Spraak actie -> geeft reactie. Apple heeft nog geen features aangekondigd die andere functies als actie en dat lijkt me ook logisch. Applicaties zouden zo maar de microfoon kunnen activeren van de HomePod. Het is dus nog altijd de eind gebruiker die beslist wat wanneer mag gebeuren.

    Momenteel gaat enkel het geluid stil op het toestel waarop je gebeld word of aan het bellen bent.
  • Er is wel een applet in ifttt, maar die is alleen voor VS telefoonnummers. Weet ook verder niet of daar de trigger mee te maken zou zijn. Jammer ... leek mij wel handig.
    Toch bedankt in ieder geval !
    Met vriendelijke groet, Jos
  • Kun je Siri ook opdrachten geven om ín een app een actie uit te voeren?
    Voorbeeld: De app NPO Radio 1 start radio 1. Maar je moet nog een extra knop indrukken om ook daadwerkelijk radio 1 af te spelen.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Als de NPO Radio app shortcuts ondersteund, dan kan je dat zo activeren. Verder is het ook mogelijk om app-naam://functie te gebruiken, maar hoe dit werkt bij de NPO Radio app weet ik niet, hiervoor kan je best de ontwikkelaar contacteren.

    Verder kan je ook via de Opdrachten app een link openen, zoek eens online of er geen directe stream links zijn.
  • Ik zou een SIRI- HELP opdracht willen maken, voor een overvals- of noodsituatie.
    * Iemand bellen.
    * Video opnamen maken.
    * Lampje aan.
    * Audio- opnamen maken in de cloud. (Vergelijk die Arabische verslaggever die in Turkije vermoord is, maar waar wel audio- opnamen van zijn.)

    Je zou dan ook met één commando gebruik moeten kunnen maken van verschillende devices. Zowel Apple Watch als iPhone.
  • QuintenQuinten    Moderator
    December 2018 aangepast
    Dankjewel. Dat staat op mijn lijstje. Ik had al een soortgelijk gemaakt, maar nog geen artikel van gemaakt, die 112 belt en automatisch naar vooraf gekozen mensen, een berichtje stuurt samen met de laatste locatie. Maar inderdaad video opnames maken kan ook handig zijn en die automatisch uploaden naar de cloud is interessant.
Log In of Registreer om te reageren.