WW Macbook Air klopt niet zegt Apple

Hoi,
Mijn dochter Laura heeft een Mac Book Air en wanneer ze deze opstart vanuit slaapstand is er geen probleem.
Maar als ze deze wil opstarten vanaf nul (helemaal uit gestaan) voor een update (anders laat ze deze altijd opstaan)
Haar ww van haar Apple ID en de Icloud is wel hetzelfde.
Icloud werkt = getest op de Ipad.
Ik leg uit wat hij (niet) doet:
Ze klikt op de aan knop, start op met het opstartscherm; dan moet je je WW ingeven en dan enter dan geeft hij de melding dat het WW fout is.
Ze blijft dit herhalen maar hij geeft telkens aan dat het WW fout is (ze is er 200% zeker van dat het juist is).
Apple geeft na enkele pogingen aan "ww vergeten" ...
> ww opnieuw instellen via Apple ID; gedaan een paar keer via deze link https://support.apple.com/nl-be/HT202860?fbclid=IwAR0t3qypWrhlx1aESxZGWddO96h8ltyECGYtPzL-zKM62OPN9xP3TcOTyvQ
Telkens 2de, 3de, 4de en 5de ww geeft hij aan dat het ww NIET klopt.
Na enige tijd komt er de melding dat je het wil doen via de assistent: alles volgen, kies probleem > "ww vergeten" en "werkt niet" geprobeerd , nog eens opnieuw ww opnieuw ingesteld en nog zegt hij dat het ww niet klopt.
Aan wat kan dit liggen?
Ze heeft telkens schrik om een update uit te voeren omdat ze dan nooit haar Mac Book Air gewoon kan opstarten maar er meer dan een uur mee bezig is om telkens de wachtwoorden te veranderen en na een tijd het toch eens lukt.

Alvast bedankt om er eens over mee te denken en misschien een oplossing aan te reiken.

Reacties

  • November 2018 aangepast
    Raar en zeer vervelend verhaal. Misschien toch nog eens een poging doen het wachtwoord van de laptop opnieuw in te stellen: https://www.macworld.co.uk/how-to/mac/forgotten-mac-password-3594395/
    Dan de optie het te doen via Recovery Mode.
    Succes!
  • JMRJMR
    November 2018 aangepast
    Onmiddelijk na de update naar Mojave, kreeg ik de opdracht op de iPhone om een nieuw verschillend wachtwoord in te stellen voor Apple ID. Enkel hierna kon ik terug iCloud, iTunes enz. gebruiken! Update, ik vond deze uitleg.https://www.appletips.nl/apple-id-vergrendeld/
  • QuintenQuinten    Moderator
    Kan je eens kijken rechtsboven of het toetsenbord layout klopt? Zo niet, dan zal je even moeten Google'n naar die toetsenbordlayout en via die weg blind het wachtwoord zo proberen op te geven.

    Wachtwoord herstellen doe je best via https://iforgot.apple.com/

    Als schijf is beveiligd met Apple ID betekend vaak dat hij ook is beveiligd met FileVault. Zonder juist wachtwoord en internetconnectie (beste is dan kabel) kan je niet veel doen dan. Buiten toestel volledig wissen en vanaf 0 beginnen.

    Dit is om het wachtwoord aan te passen van een mac.
    https://www.appletips.nl/os-x-het-wachtwoord-van-een-gebruiker-wijzigen/

    Maar het beste wat je kan doen (en haar het minste problemen zal op leveren, is Onderstaande uitleg een 2de account te maken met administrator-rechten). Om vervolgens zo het wachtwoord te resetten. Omdat in bovenstaande link heel veel keer in de toekomst de vraag zal krijgen van Sleutelgangertoegang, om het wachtwoord van vroeger op te geven.


    (filevault moet uitgeschakeld zijn, of je moet het wachtwoord hier van kennen)
    Herstart de computer met Comando ⌘ + s ingedrukt, je laat los wanneer je een zwart scherm ziet met witte letters. Je zit nu in Single User Mode. Let hier heel goed op.
    1. Eerst gaan we de schijf controleren, geef volgende code in: /sbin/fsck -fy en druk op entertoets om dat te starten.
    2. Vervolgens gaan we de schijf mounten: /sbin/mount -uw / om te starten druk op entertoets.
    3. Nu willen we een klein bestandje verwijderen, dat de eerste keer word aangemaakt, wanneer je het toestel aankocht. Zodat er een nieuw account kan bijgemaakt worden: rm /var/db/.AppleSetupDone en druk entertoets
    4. Herstart nu de computer door reboot in te geven en opnieuw entertoets in te geven.

    Computer start nu op en je kan een nieuw account aanmaken met administrator rechten. Deze kan vervolgens het wachtwoord aanpassen. zonder het oude te kennen.
  • Ik vermoed dat het inderdaad de toetsenboard lay-out was die niet klopte. Bij het inlogscherm op het landvlaggetje klikken en iets nieuws kiezen werkte. Wat echter wel gek is, ik heb exact hetzelfde aangeduid als wat er al geactiveerd was en er is dus eigenlijk niets veranderd. Als er een nieuw wachtwoord werd ingesteld, werkte altijd alles ook totdat het opnieuw was opgestart, intussen werd er dus ook niets aan het toetsenbord veranderd. Is er iets wat ik kan doen om dat in de toekomst te voorkomen?
  • QuintenQuinten    Moderator
    Kijk eens als hoofdgebruiker in Systeemvoorkeuren ▸ Taal en regio ▸ of je meerdere voorkeurstalen hebt staan. Probeer 1'tje over te houden. Ook in Toetsenbordvoorkeuren kan je best eens kijken welke je hebt staan.
  • Er stonden er 2 (ook VS) heb deze verwijdert en nu enkel nog Belgisch.
    Bedankt.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Supper, laat dan maar weten of je het nog voorhebt of niet
  • Hoi, nu toch al enkele weken later en we hebben het niet meer voor gehad.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Dan bij deze sluit ik de discussie. Refereer naar deze discussie mocht je het opnieuw voor hebben.

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.