mappen en dergelijke kopiëren van beheerder naar een ander account

Ik weet niet of het het juiste topic is anders verplaats je het maar.

Mijn dochter heeft op hare MB altijd alles onder beheerder gedaan (heeft maar 1 account)
Ik heb op mijn Imac een beheerders account en nog 2 vaste accounts (van mij en mijn vrouw) en ook nog een gast account.
Ik werk altijd in mijn persoonlijk vast account en heel uitzonderlijk in het beheerders account.
Als er nu een app of zo gedownload wordt en moet geïnstalleerd worden (op vast account) ik gewoon toestemming geven (inlognaam en ww van beheerder invullen).
Als er dan iets verkeerd zou gebeuren in mijn account kan ik nog altijd via het beheerders account de belangrijke instellingen doen (veronderstel ik)

1. Hoe kan je de gegevens (mappen en persoonlijke instellingen) van de beheerder kopiëren naar een nieuw account?
2. Kan de beheerder, ww van mappen, inlogschermen, ... van de andere account opvragen?
3. Of hoe kan men een map van de beheerder (waar gewoon documenten opgeslagen zitten) delen met één of meerdere accounts op dezelfde pc?

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    1. Als je gebruik maakt van TimeMachine. Dit is ook ingesteld door de beheerder. Dan kan je via Recovery modus Accounts toevoegen uit die TimeMachine. Dat systeem laat toe om hele computer te migreren maar ook individuele accounts. https://www.appletips.nl/time-machine-reservekopie-terugzetten/ (ik heb het alleen nog maar gebruikt om een account naar een andere computer over te brengen, maar nog niet om een account te dupliceren. Omdat instellingen zeer moeilijk over te brengen zijn, mappen daarentegen, is gewoon via harde schijfje of via antwoord 3.
    2. Je kan de wachtwoorden opvragen die in sleutelhanger (app, standaard op macOS) zitten op dat account. Je kan er dus niet aan vanuit een ander account. (lijkt me ook meest logische). Wachtwoorden van versleutelde bestanden/mappen vermoed ik niet.
    3. Je kan via Systeemvoorkeuren ▸ Delen ▸ Bestandsdeling mappen delen met iedereen, op die computer of zelfs het netwerk. Op je thuis map vind je vervolgens ook de map Publiek, waar iedereen in kan (kopiëren) maar jij kan als enige schrijven. ~/Publiek/. (Finder ▸ Ga ▸ Ga naar map ...)
  • ok bedankt voor het antwoord
Log In of Registreer om te reageren.