Dr Web virusscanner verwijderen

January 2014 aangepast in OS X 10.11 of eerder
Hallo, afgelopen vrijdag heb ik een trial versie van Dr Web virusscanner gedownload, maar binnen 2 minuten weer verwijderd (met CleanMyMac 2). Tot m'n verbazing zag ik in het activiteitenweergave scherm dat er 3 dagen na het verwijderen nog 3 DrWeb activiteiten draaien (Drweb-se, Drweb-spider en Drweb-filechecker, schermafdruk toegevoegd). Die drie zijn heel actief en vragen veel CPU tijd. Verwijderen via het activiteitenweergave scherm (stop en forceer stop) lukt niet. Ze komen onmiddellijk weer terug. Ik kan geen Dr Web bestanden vinden (niet met Terminal gezocht). Weet iemand hoe ik de Dr Web bestanden kan vinden en verwijderen?
BobVos

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    January 2014 aangepast
    Kijk in /Library/extensions of daar kernel extenties (kext) van die software staan. En in /Library/LaunchAgents en LaunchDaemons of daar ook iets staat. Verwijder alles van Dr. Web wat je in die directories kan vinden. Herstart dan de Mac.
  • Hallo, bedankt voor jullie reacties. Dr Web is nogal hardnekkig. In Terminal vind ik met MdFind alle DrWeb bestanden (zie schermafdruk). Maar verwijderen (met commando RM) lukt niet. De bestanden lijken wel beveiligd. In FInder niet zichtbaar te krijgen, ook niet na het Terminal commando om hidden files zichtbaar te maken! (Terminal: defaults write com.apple.Finder AppleShowAllFiles YES, daarna Killall Finder). Ik heb de bestanden in alle directories proberen weg te gooien. Of Terminal geeft aan dat het bestand niet bestaat en bij sommige bestanden (plist) heb ik geen rechten! Wggooien lukt dus niet. De Terminal command regel "rm /Library/Application Support/DrWeb/DrWebMonitor.kext" is toch juist? (zie schermafdruk)
  • Hallo, het is (bijna helemaal opgelost). Ik ben gestart in safe mode (shift ingedrukt houden tijdens start) ingelogd als administrator (dat is een aparte rol op mijn iMac) na inloggen verscheen een DrWeb icoon met de boodschap dat DrWeb bestanden niet gevonden konden worden en of ik Dr Web wilde deleten (overbodige vraag eigenlijk). Er staat nu nog 2 bestandjes '/Library/Application Support/DrWeb/keys/drweb32.key en /Library/Application Support/DrWeb/drweb.ini. Die kan ik onmogelijk wegkrijgen, ik heb geprobeerd de DrWeb directory weg te gooien met commando 'sudo rm -rf Library/Application Support/DrWeb/' maar dat lukte niet vanwege onvoldoende rechten. Die bestanden zijn dus zwaar beveiligd. Maar die 2ettertjes laat ik dus hun nutteloze leven, alleen en eenzaam op m'n harde schijf staan.
    In ieder geval bedankt voor jullie reacties.
  • timoshatimosha    Moderator
    Volgens de website van die crapware is er ook een Uninstaller. Heb je die ook laten lopen?

    http://support.drweb.com/questions/mac/
  • Die uninstaller zag ik ook maar volgens mij zat die niet in de trial versie die ik heb gedownload. Anders had ik die zeker gedraaid.NB. het .kext file is verwijderd/ Bedankt voor je opmerkingen.
  • timoshatimosha    Moderator
    January 2014 aangepast
    Zullen we on topic blijven aub? Het gaat in dit topic over de complexe verwijdering van Dr. Web en niet over zin of onzin andere utilities. Indien nodig kunnen jullie daar een nieuw topic over openen.

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.