Kan standaard icons in Dock niet te wijzigen.

Mojave op mijn Macbook Pro draait goed. Icons ( 512 x 512 ext. icns ) vervangen van programma's die van internet komen met sleepbeweging dat gaat prima, staan direct naast prullenbak in het Dock. Een standaard icon vervangen van b.v. e-mail lukt niet zowel met de sleepbeweging (. icns) als met voorvertoning niet. Heb nog niet veel ervaring met het werken op een Mac.

Reacties

  • WesleyWesley    Beheerder
    Wil je het icoon van de app zelf wijzigen of gewoon extra apps plaatsen in het Dock? Als het dit laatste is kun je het beste eens herstarten, wellicht dat het Dock even is 'vastgelopen'.

    Als je het icoon zelf wilt wijzigen klopt het dat veel mensen daar problemen mee hebben, lijkt alsof Apple dit niet meer toestaat. Je bent niet de enige en een oplossing is er voorlopig niet: https://www.reddit.com/r/mac/comments/9i62bk/how_can_i_change_folder_icons_on_mojave/
  • November 2018 aangepast
    Volgens mij maakt Apple inmiddels gebruik van een assets.car file, terug te vinden in de package van de app, waarin de images staan.
    Dit is een file die niet zomaar te bewerken is, je kunt deze wel uitpakken met bijvoorbeeld iOSImagesExtractor_v0.3.1, en zie dan ook de icons als png files, maar ik heb nog geen manier gevonden om de file te editten.
  • Het gaat inderdaad om het vervangen van het icon van de app zelf ( b.v. de e-mail app " roofvogel") Bedankt voor de reacties van Wesley en Jemmie. Misschien dat er nog een oplossing in de nabije toekomst komt.
    Opm. het is niet altijd voor de fun om het icoontje te willen veranderen. Voor sommige is een icon met een tekst erin handiger bv. " e-mail" of " Wifi"

    wie sluit de discussie af ?
  • November 2018 aangepast
    Ik heb denk ik wel een alternatief gevonden.

    Wanneer je bijvoorbeeld de mail app kopieer, de ⌥ ingedrukt houden als de app sleep, naar een nieuwe map, dan is de icoon wel aan te passen.
    Wanneer je nu deze app naar het dock sleep zal deze de aangepaste icoon houden en gewoon werken. Nadeel is dus wel dat de apps twee keer op de Mac staan, en ik weet niet hoe het gaat als Mac OS wordt geüpdatet.

    Nog een laatst (betere) optie:
    Door SIP (System Integrity Protection) uit te schakelen kun je wel 'normaal' de iconen aanpassen.

    SIP is alleen een beveiliging waardoor de Apps niet kunnen worden gemodificeerd door derde, kwaadwillende, partijen.

    SIP kun je uitschakelen via onderstaande handleiding, kopje 'System Integrity Protection uitschakelen'

    https://www.appletips.nl/el-capitan-system-integrity-protection-rootless-uitschakelen/

    Deze manier werkt ook in Mojave.

    Het is wel verstandig om de setting nadat de icoontjes vervangen zijn weer aan te zetten op dezelfde manier maar dan met het commando "csrutil enable'
  • Jemmie ik ben er mee aan de slag gegaan met het eerste voorstel van je via SIP durfde ik het niet aan. Het is gelukt. Ik weet uiteindelijk niet precies hoe ik het voor elkaar heb gekregen, maar er staat één werkende app met gewijzigd icon in het linker gedeelte van het Dock. Aanvankelijk had ik er twee staan maar de gewijzigde was niet stabiel en viel telkens terug naar het oude icon. Een paar maal de procedure herhaald en waarachtig het houdt stand De oude versie kon ik uit het Dock verwijderen. Als hij stand blijft houden met een update van Mojave moet ik afwachten. Nogmaals bedankt
Log In of Registreer om te reageren.