Opstarten Mac OS vanaf Bootcamp lukt niet meer

Sinds de update Mojave, kan ik vanaf de bootcamp partitie niet meer switchen naar opstarten met Mac OS.
Ik krijg de melding: Het OS X-opstartvolume wordt niet gevonden. Windows 10 versie 1803

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    October 2018 aangepast
    Start eens op met de ⌥-toets ingedrukt om te zien welke partities beschikbaar zijn. Indien er geen OS X partitie beschikbaar is zal je vanaf de Herstel partitie macOS opnieuw moeten installeren.
  • Met de option toets lukt het niet, ik heb daarna met command-R ingedrukt opgestart en kreeg toen de mogelijkheid om in schijfhulpprogramma bootcamp uit te schakelen en toen ik daarna opnieuw opstarte kwm ik wel weer in OS-X. Maar nu zit ik weer in windows en kan weer niet omschakelen naar OS-X. Nu heb ik iets gelezen over ondersteuningssoftware voor bootcamp, zou ik daarmee misschien dit probleem kunnen oplossen?
    Verder vind ik dat Apple dit probleem moet weten, want het is duidelijk ontstaan na de update naar Mojave.
  • timoshatimosha    Moderator
    October 2018 aangepast
    Verder vind ik dat Apple dit probleem moet weten, want het is duidelijk ontstaan na de update naar Mojave.


    Je kan Apple op de hoogte stellen van dit probleem:

    https://www.apple.com/feedback/macos.html

    Geef ook aan of je een legacy MBR (Master Boot Record) of een UEFI Bootcamp partitie gebruikt. En natuurlijk ook welke versie van Windows.

    Zelf heb ik het probleem niet op een iMac en MacBook Pro met Mojave en Windows 10 (op UEFI Bootcamp partities).


  • Bedankt voor je antwoord, maar hoe weet ik of ik een MBR of UEFI Bootcamp partitie heb?
  • timoshatimosha    Moderator
    Macs vanaf 2014 ondersteunen alleen Windows UEFI boot,
  • Dus dan heb ik UEFI. Kan ik mijn bootcamp partitie verwijderen en dan het geheel opnieuw installeren ?
    Als ik een backup van mijn bootcamp partitie maak op een externe schijf, zou ik die dan na een nieuwe installatie weer kunnen overzetten?
  • timoshatimosha    Moderator
    De Bootcamp partitie kan je verwijderen met de Boot Camp Assistent. Een image backup van de Bootcamp partitie kan je maken met Winclone. Dat backup image kan je dan later terugzetten.
  • OK. Bedankt voor je hulp
Log In of Registreer om te reageren.