MacBook Air en de webcam

January 2014 aangepast in OS X 10.11 of eerder
Vandaag (16/1/14) wordt in een aantal Vlaamse kranten gewaarschuwd voor hacking van webcams: er zouden al gevallen bekend zijn van gebruikers die, door één of ander hacking-mechanisme, gefilmd worden zonder het te beseffen. Het voorstel van de Vlaamse overheid: plak een post-it op je webcam. Akkoord, maar geef toe, dat is toch geen gezicht: zo'n stylish MacBook Air toestel voor je neus met zo'n idiote post-it erop...

Nu zit er op een MacBook Air een groen lampje naast de webcam dat aanfloept wanneer de webcam actief wordt (bij FaceTime bijvoorbeeld). Dus vraag ik mij af: zou het hardware-matig mogelijk zijn om de webcam te activeren zonder dat dat groene lampje aangaat? Of zijn die onlosmakelijk met mekaar verbonden? Want als dat zo is, hoef ik geen post-it te gebruiken en zal ik merken dat de webcam geactiveerd wordt...

Alvast bedankt om jullie licht hierop te laten schijnen!

Reacties

  • Was gisteren ook op de NL televisie. Het probleem zit hem er juist in dat hackers de camera aan kunnen zetten zonder dat het groene lampje brandt. Het voorstel van de NL overheid....een Hansaplast pleister.

    De Hacker dient wel eerst een progje op je MacBook te zetten om deze te hacken. Wees dus, zoals altijd op je hoede als je vreemde mails bekijkt. Bovendien heb je een Mac en daar kan niet zomaar iets op worden geinstalleerd zonder user wachtwoord. Misschien denk ik t epositief, maar het zal meer iets een Windows ding zijn....Of is er iemand bekend dat dit ook op Macs/iPhones of iPads kan?

    Verder: Klap je MacBook dicht als je hem niet gebruikt.

    Laatste: Peuter niet te veel in je neus als je op je MacBook werkt.
  • EDIT: Ik lees een artikel via Google over de Miss Teen USA die op deze wijze bespied is via de webcam van haar Mac. Ook de FBI geeft toe toegang te kunnen hebben tot de camera's van Macs. Het zou dan gaan om modellen voor 2008, maar het is dan een kwestie van tijd voordat het ook op nieuwere versies kan.
  • WesleyWesley    Beheerder
    Het is inderdaad zoals Jap74 zegt, de hackers kunnen de webcam raadplegen zonder dat het groene lampje brand. Zolang je internetverbinding veilig is, je geen rare software installeert is er waarschijnlijk niets aan de hand. Een FBI zou misschien wel toegang hebben, maar een echte hacker zal vast eerst software moeten installeren op jouw Mac. Daarnaast lijkt mij een stickertje nog altijd het beste :D

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.