Externe harde schijf beveiligen tegen vastloop - Timemachine

October 2018 aangepast in Airport en netwerken
kan ik m'n externe harde schijf (Lacie) die ik gebruik vr Timemachine back-up beveiligen dat deze niet vast loop omdat ze vol zit.
Weet dat Timemachine zelf vraagt om oudere back-ups te mogen verwijderen als er niet genoeg plaats meer is.
Heb namelijk bij m'n vorige schijf dit probleem gekregen omdat de schijf te vol zat denk ik.
Vandaar m'n vraag om niet in herhaling te vallen.
Weet niet of m'n vraag in de juiste categorie zit, zo niet verplaats ze dan maar nr de juiste.

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    De categorie is juist!

    Dat hangt volledig af van geluk, de ene schijf kan dat gemakkelijker aan dat hij verschillende keren word overschreven de andere andere niet. (ook zelfde merk en type).

    Apple raad ook aan om een TimeMachine te gebruiken die ongeveer 2x groter is dan jouw interne harde schijf. Ook bij de type harde schijf word er meer gekeken naar SSD/Flash schijven dan de klassieke (solid) harde schijven. Omdat SSD/Flash geen bewegende onderdelen hebben en sneller werken.

    Verder raad Apple ook aan om de schijf uitsluitend te gebruiken voor TimeMachine en niet zelf bestanden er op te plaatsen. Zoals jouw bibliotheek dat je deelt met iemand anders.
  • October 2018 aangepast
    idd daar zal het ook wat van afhangen.
    Ik heb deze LaCie Porsche Design Desktop Drive 4 TB, dus grote is ok, had de reviews gelezen dan die toch goed was.
    Heb je dan enige tips welke ?
    zijn wel een pak duurder dan de andere.
    Ik gebruik uiteraard die schijf alleen vr de Timemachine.
    Dus je kan niets doen ter beveiliging ?
    Ik dacht ergens de richting van partitioneren ?
  • QuintenQuinten    Moderator
    Dat is zeker een goede schijf. Ik kan zelf niet klagen (ik heb die ook staan). Maar het nadeel is dat het een klassieke harde schijf heeft. Maar snel genoeg voor TimeMachine.
    Blijft de schijf altijd op jouw bureau staan of neem je hem eens mee?

    Partitioneren zou ik wat afraden. Het kan perfect, maar het is niet zoals uitneembare externe harde schijven waarbij je de totaal schijf uit 2 of meerdere afzonderlijke schijven bestaan. je dan kan delen in 2 of meer partities. zodat partitie 2 een kopie neemt van deel 1 dat de TimeMachine verzorgt. Bij de Lacie Porsche Design Desktop Drive gaat dat niet en is kapot, kapot.

    Je kan altijd meerdere TimeMachine schijven aan je computer hangen als dat je veiliger doet voelen. Of Netwerk harde schijven met meerdere schijven die van elkaar een backup nemen. Als je echt veilig wilt spelen, dan moet je de schijven in een ruimte plaatsen die 100% steriel is, en dat is helaas onmogelijk.
  • ok, had voor de aankoop toch wat opzoekwerk gedaan.
    Blijft altijd op de bureau staan, enkel als we lang weg gaan, gaat ie de safe in.
    Het zou moeten lukken dat je externe schijf het opgeeft en tegelijk je computer :-(
    't ja van mede fotografen die nemen van alles 3x copy's waar ben je dan mee bezig, ok als het je verdienste is tot daar toe.
    Ik dacht dat het bij de vorige was omdat ie te vol zat, vandaar m'n vraag.
    en ja oudere back-ups zelf van de timemachine weghalen raden ze ook af hé ?
  • QuintenQuinten    Moderator
    Zeker, de schijf zelf leeg maken, word hard af geraden. Tenzij het volledig herformateren.
  • @Quinten
    ok, nogmaals bedankt vr de hulp en je tijd, nog een fijne avond
  • QuintenQuinten    Moderator
    Graag gedaan. Jij ook een fijne avond.
Log In of Registreer om te reageren.