Geen preboot volume voor APFS

October 2018 aangepast in macOS 10.14 Mojave
Hallo, ik heb een macbook pro van mid 2012, deze staat vermeld dat ik er nog Mojave op kan installeren. Ik heb dit reeds 2-maal geprobeerd maar iedere keer gaf hij aan "Er kan geen rebootvolume voor de installatie van APFS worden aangemaakt. Ik heb nagekeken in opslag en hier staat vermeld dat er gebruik gemaakt wordt van APFS. Hoe los ik dit probleem op of is de MBP toch te oud?
Dank bij voorbaat.

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Ook na een herstart?

    Heb je via Schijfhulpprogramma al eens Schijf-EHBO al uitgevoerd? Waarschijnlijk oorzaak van verkeerde schrijfrechten.

    Heb je voldoende ruimte vrij op je toestel (20 GB).
  • timoshatimosha    Moderator
    October 2018 aangepast
    Het zal wel prebootvolume zijn ipv. "rebootvolume".

    Google eens op "no preboot volume for apfs install" dan kom je heel wat oplossingen tegen.
  • Hallo Quinten,
    Bij het uitvoeren van Schijf-EHBO wilde het programma niet starten, heb meer dan een uur gewacht maar de MBP reageerde niet meer, heb dan de MBP met de startknop afgezet.
    Nadien terug opgestart en startte EHBO wel en ik kreeg de melding dat alles OK is.
    Ik werk nu met High Sierra en heb nog 69 GB vrij op mijn ssd.
    Deze morgen terug geprobeerd om Mojave te installeren maar na enkele minuten kreeg ik dezelfde melding "Er kan geen rebootvolume voor de installatie van APFS worden aangemaakt"
    Ik krijg deze melding in een pop-up venster met alleen de mogelijkheid om OK te klikken waarna de installatie wordt beëindigd.
  • QuintenQuinten    Moderator
    October 2018 aangepast
    Ik kan je misschien best aanraden om een installatie USB aan te maken.
    https://www.appletips.nl/bootable-usb-stick-macos-mojave/

    En het beste is wat timosha voorstelde, om dit in de toekomst te vermijden is. De computer volledig opnieuw te installeren. Zorg wel dat je eerst een TimeMachine backup hebt van de hele computer. Want we gaan de schijf volledig wissen.

    1. maak eerst die installatie USB aan
    2. Herstart de computer met comando ⌘ + R ingedrukt. Tot je het apple logo ziet
    3. Ga in Schijfhulpprogramma nu en verwijder daar alle schijfpartities, (door de schijf te selecteren en op min (-) te klikken links onder.
    4. Herstart de computer nu en houd nu comando ⌘ + Alt/option ⌥ + R in. Je krijgt opnieuw de mogelijkheid om Schijfhulpprogramma te selecteren.
    5. Maak nu een nieuwe schijf/partitie aan met als structuur OS X Uitgebreid (Journaled) en indeling GUID-partitie-indeling.
    6. als het is aangemaakt herstart je de mac opnieuw op met de USB in het toestel en houd je de alt/option ⌥ ingedrukt. Nu zal Mojave geïnstalleerd worden. Na de installatie moet je alle stappen doorlopen en kan je ook de TimeMachine terug zetten.

    Stap 6 https://www.appletips.nl/een-mac-gereed-maken-voor-verkoop/
  • Bedankt Quinten het is mij gelukt en ben reeds de mogelijkheden aan het uitproberen van Mojave.
    Groeten en nogmaals bedankt Fonskes
  • QuintenQuinten    Moderator
    Super, heel veel plezier! Hierbij het slotje

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.