Aanschaf iPhone 6 of iPhone SE - langer te bebruiken dan 1,5 jaar ?

October 2018 aangepast in Apple bytes
Mijn man wil een iPhone6 aanschaffen. Deze is nu te koop met IOS 9 die kan geüpgrade worden tot IOS11. Het zou vooral om te telefoneren en muziek te beluisteren tijdens het fietsen zijn. We hebben een iMac up-to-date waar de muziek van kunnen afnemen. Nu werd er ons gezegd door een verkoper dat we deze nog amper 1,5 jaar zouden kunnen gebruiken omdat deze geen upgrade meer kan hebben, dat we best ineens nr een iPhone 8, maar voor hetgeen m'n man dit toestel gaat gebruiken vinden we dat onnodig. Is het dan zo dat we na dat +- 1,5 jaar niks meer met dat toestel kunnen doen ? Zijn de andere apps dan ook nog te langer gebruiken dan deze 1,5 jaar ?
Ik zag nu ook een iPhone SE met IOS 10 al op denk dat die eender vr wat het zou moeten dienen ook best te doen is ?
Graag jullie bevindingen hierover.

Reacties

  • De iPhone 6 zou net als de iPhone SE IOS 12 moeten kunnen draaien, al zal de 16GB versie van beide wel weinig ruimte overhouden. Maar als je alleen wat Apps op staan en wat muziek is 16GB denk ik wel voldoende.

    De SE is een generatie nieuwer dan de 6 en zou dus theoretisch langer ondersteund moeten worden, of dit ook zo is is niet met zekerheid te zeggen.

    Als er geen IOS update meer mogelijk is betekend dit overigens niet gelijk dat er ineens geen apps meer werken, over het algemeen worden de apps nog zeker een IOS versie terug ondersteund, dus een jaar na de laatste update, maar een heleboel apps blijven ook nog langer werken.

    Als ik zou moeten kiezen zou ik voor een SE gaan, als het geen beperking is dat het scherm iets kleiner is, maar dan als de optie er is met 32GB ipv 16GB.
  • @jemmie al bedankt vr de feedback, we zouden zeker vr de 32 GB is idd beter. Ik denk dat we eender vr de SE gaan, hoeft géén groot scherm te hebben, eender hoe compacter hoe beter om mee te nemen op de fiets, had deze iets later ontdekt bij Switch.
    Had ook zoiets kan toch niet dat ineens je toestel dan waardeloos is, maar die verkoper liet dat uitschijnen en uiteindelijk ook een beetje arrogant, zo van als je minstens géén iphone8 kan kopen laat het dan, had al géén zin meer om er mee in discussie te gaan.
  • Helaas zijn niet alle verkopers geïnteresseerd in het verkopen van een product die het beste voor de klant is, maar het beste voor hun business.

    Ik heb zelf ook een SE, met IOS 12, vooral juist voor het kleinere scherm, makkelijker vast te houden en te bedienen, en hoop deze nog jaren te blijven gebruiken.

  • October 2018 aangepast
    @jemmie idd, maar dan zo'n bullsh9t (mis info) verkopen vindt ik ook heel laag. Denk dat het ook deze SE richting gaat uitgaan, 't is eigenlijk meer als telefoon in geval van te gebruiken, maar omdat m'n partner zijn Apple Shuffle al ook wat jaren heeft, dachten we dan best ineens een iPhone omdat hij daar dan ook muziek mee kan beluisteren.
  • QuintenQuinten    Moderator
    @IngridVD de iPhone SE is bij veel APR (Officiële Apple Premium Resellers) nog gewoon te koop, zolang de voorraad strekt. Ze hebben vaak ook extra paleten opgekocht bij groothandels na dat bekend werd dat Apple deze zelf niet meer zal aanbieden. Zodat ze even zoet waren met voldoende voorraad.

    iPhone 6 werd in september 2014 voorgesteld.
    iPhone SE kwam in maart 2016 op de markt dat even snel was als de 6 (16GB of 64GB) en een jaar later kwam Apple met een update voor de SE (32GB - 128GB). Zo werd de iPhone SE even snel als de iPhone 6s die in september 2015 werd voorgesteld.

    Je kan op verschillende 2de hands/restore/renewd/refurbished websites interessante versies terugvinden. Maar om het beste toestel te vinden kies dan voor de SE 32 GB of 128 GB.
    Als ik ook even mag aanhalen bij talloze winkels die 2de hands/restore/renewd/refurbished verkopen mag je er zeker van zijn dat de toestellen geen officiele onderdelen meer bevatten. Dat kan gaan van de batterij tot het scherm van Chineese makelij. Deze onderdelen zijn vaak enkele tientallen euro's waard waardoor de toestellen die ondanks een interessante prijs toch veel winst opleveren voor de verkoper. Veel toestellen worden dan ook nog eens verkocht zonder accessoires zoals kabel/adapter/hoofdtelefoon waardoor de verkoper opnieuw 80 euro uitspaart. En de verkoper hoeft ook geen 2 jaar garantie aan te bieden, dit zit dan dan ook tussen de 3 maanden tot maar 1 jaar.

    PS: Als je rond kijkt. Naar een toestel
    De laatste nieuw prijzen van de iPhone SE die Apple hanteerde tot ze van de website van Apple verdwenen (enkele weken geleden). Waren €359 voor 32 GB en €459 voor de 128 GB.

    PSS: Mocht je naar de winkel gaan en zoeken naar een nieuw toestel. iPhone 7 en 8 zijn momenteel heel slecht te verkrijgen. Apple Stores (via de Apple Store app) en APR's via hun website bieden trouwens een voorraad indicatie aan per locatie per toestel. Zodat je weet of het toestel er te krijgen is.
  • als er één wordt aangekocht gaan we zekers niet een 2de hands/restore/renewd/refurbished kopen. Had al bij Apple zelf gezien, waar er nog voorradig waren. Deze week eens langs gaan en horen wat ze te vertellen hebben. Voor zulke aankopen gaan we altijd bij erkende verdelers, wel ff kijken waar het voordeligst is ;-), misschien wel iets duurder dan op internet sites, maar ook beter als er eens iets niet werkt. Even realistisch blijven ivm prijzen is ons motto.

    bedankt vr deze feedback.
  • October 2018 aangepast
    Ingridvd,
    Ik ben nog in het bezit van een iphone 5 s van 2014 met ios 12 er op deze werkt nog steeds perfect
    Bellen whatsapp en internetten doen het perfect.
    Zo ook muziek bij het fietsen.
    Dus een iphone 6 of se kan nog jaren mee hoor.
    Succes met je aankoop.
  • Wij hebben net een iPhone 5s verkocht, die was 5 jaar oud en nog steeds prima.

    Er is altijd “goed, beter, best”

    De iPhone is vervangen door een 7, die een stuk groter is, maar als je daar aan gewend bent...
    En dat is jouw keuze; een SE is mooi compact, dus prima voor bellen en muziek luisteren.
    Mag dat trouwens wel, bellen op de fiets? (MoNo :disappointed: )

    Wellicht is een 7 makkelijker om óók te gaan gebruiken als navigatie in auto en op de fiets.

    Wij kopen regelmatig iPhones op Marktplaats.
    Met originele factuur voor garantie, max een jaar oud en bij voorkeur verkocht door Apple hebben wij tot nu toe prima ervaring.
    We kopen wél in de buurt, en alleen na tests ter plekke.
    Als het klikt krijg je vaak nog hoesjes e.d. erbij.

    I.I.G. is 32GB de kleinste versie die je moet kiezen
  • @frankf whatsapp zal hij zekers niet gebruiken, internet waarschijnlijk wel ;-), als hij dan toch een toestel heeft dat dit toelaat ;-)
    bedankt we zullen één dezer dagen er op uit gaan.
  • October 2018 aangepast
    @MCNO wat dat bellen betreft zal alleen zijn als er iets is (panne) of .... maar zekers niet tijdens het fietsen. Zie het ook geregeld fietsen en bellen of sms mannekes ze weten niet waar ze mee bezig zijn.
    M'n partner heeft een Garmin navigatie vr de fiets.
    Ik heb een iPhone 8 dus ok vr auto navigatie, maar in de auto hebben we ook navigatie en ook nog een Garmin GPS vr auto en moto dus daar géén probleem.


  • QuintenQuinten    Moderator
    Leuk al die reacties te lezen @IngridVD laat maar weten wat het geworden is dan. Ik ben benieuwd!
  • @Quinten
    Iphone SE zoals je ondertussen wel heb gezien bij m'n andere vraag
  • QuintenQuinten    Moderator
    Ik vind dat een goeie keuze, zeker als het een eerste iPhone is! Hebben ze jou kunnen helpen in de winkel? Jou proberen te overtuigen een ander toestel te kopen?
  • hoe bedoel kunnen helpen ?
    we vroegen nr een iPhone Se of 6 en de SE hadden ze in huis (dat wisten we gecheckt via internet)
    Nee ze hebben echt niet geprobeerd een duurdere te verkopen, ze bevestigde vr wat Walter het ging gebruiken meer dan genoeg was.
    de mijne is ook m'n eerste iPhone 8 ;-)
  • QuintenQuinten    Moderator
    Leuk om te horen dat het jullie eerste toestel is. Heel veel succes alvast. Hou Appletips.nl zeker in de gaten er komen vaak handige tips voor de iPhone en iOS 12 bij.

    PS: Op de iPhone staat er standaard een app genaamd Tips, ééntje van Apple zelf. Je kan er ook veel uit leren.
  • @Quinten dank je, die van is al vn begin dit jaar. Idd jullie hebben me al diverse x geholpen waarvoor dank. Zal ik zekers doen.
Log In of Registreer om te reageren.