Meer data syncen in iCloud Drive dan SSD in MacBook Pro aankan

Hallo allen. Vraag. Stel ik synchroniseer 400 Gb aan data met iCloud Drive. Op mijn iMac is dat qua ruimte op de harddisk geen probleem, maar op mijn MacBook Pro wel. Daar zit een 250 GB SSD in. Nu weet ik de “truc” wanneer data in Documents wordt gesynchroniseerd: wat niet past staat in iCloud en kun je op afroep downloaden. Maar wat gebeurt er wanneer de totale hoeveelheid data in de map iCloud Drive meer is dan de SSD op de MacBook aankan. Ik heb geen idee… Iemand hier kennis van?

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Dat is vrij simpel jouw mac gaat voorstellen om enkele zaken op te ruimen dat je niet vaak gebruikt, maar op zo'n manier dat je er wel nog altijd aan kan, door bijvoorbeeld Mail-bijlagen te verwijderen en zo ook iCloud bestanden te verwijderen op jouw mac. Alles blijft op de servers bestaan.

    Je wordt dan gebracht naar volgend scherm:
     ▸ Over deze Mac ▸ Opslag ▸ Beheer...

    Hierin kan je een beter overzicht krijgen wat allemaal van documenten op jouw mac staan.
    Als Optimaliseer opslag is ingeschakeld zal deze wanneer nodig bepaalde oudere bestanden van jouw mac verwijderen.
  • OK, en die oudere bestanden blijven dan wel beschikbaar in iCloud als ik je goed begrijp?
  • Op de MacBook Pro medio 2009 heb ik OS X El Capitan draaien. De optie Beheer zie ik wel op mijn iMac met macOS Mojave, maar dus niet op mijn MacBook Pro die Mojave niet ondersteunt. Wat is op de MacBook het alternatief?
  • QuintenQuinten    Moderator
    Klopt. Ze blijven in iCloud beschikbaar.

    El Capitan heeft deze optie niet.
    Alternatieven zijn dan via de iCloud.com website werken en enkel de bestanden die je nodig hebt downloaden en uploaden.

    Dropbox, een alternatief, ondersteund deze OS X versie ook niet meer, dus dat is gene optie. Idem voor Google Drive en Box.

    Het enige van alternatief dat ik kan bedenken, het gebruik maken van een eigen mac server thuis op te zetten. Waarbij je je vanop jouw macbook Pro kan werken. Dat is dan met de Server software van Apple.

    Anderzijds kan je altijd de CD-lezer er uit laten halen en een SSD in de plaats laten steken, zo heb je meer ruimte op jouw macbook. Deze formateer je dan ook met je huidige harde schijf samen zodat het één geheel vormt.

  • OK helder, dank voor info.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Mag ik dan deze discussie sluiten?
Log In of Registreer om te reageren.