Waar zijn mijn Time Machine backups ?

January 2014 aangepast in OS X 10.11 of eerder
Hallo Allemaal,

2 weken terug heb ik mijn macbook pro uitgerust met een 250 GB Sumsung EVO SSD, alles overzetten ging goed.

Daarna werkte time machine ook nog, ik kon terug kijken bij mijn backups tot begin vorig jaar. Een dag later heb ik de oude harde schijf op de plek van de DVD speler in gebouwd, dit ging ook vlotjes en prima, daarna kwamen de problemen.

Van time machine kreeg ik een melding dat er niet genoeg ruimte beschikbaar was om de back-up af te ronden, hierom heb ik besloten om de gewone harde schijf buiten te sluiten en alleen de ssd te laten back - upper.

Nou wil ik gisteren in time machine kijken en zie ik tot mijn grootste verbazing staan "nieuwste back-up 3 januari", (hij backupt naar een NAS) maar de sparsebundle is 493,08 GB groot, het lijkt erop dat de backups er nog wel zijn maar niet zichtbaar zijn o.i.d.

Want het kan toch niet zo zijn dat een ssd van 250 GB (waarvan 78 GB gebruikt) bijna voor 500 GB aan bestanden in beslag neemt ?

Het lijkt er dus op dat hij vanaf 3 januari "opnieuw" is begonnen, maar wel in de zelfde map/sparsebundle... ?!?!

Mijn vraag is, hoe kan ik mijn back-up terug krijgen ? Iemand enig idee ? Uiteraard heb ik al gegoocheld, echter vindt ik alleen tut's over hoe je een zichtbare back-up weer kunt koppelen.

Graag, als kan met spoed, jullie reacties,

Met vriendelijke groeten,
Mark

Reacties

  • Bij de eerste backup maakt TimeMachine een volledige kopie. Al de volgende backups zijn momentopnamen van gewijzigde bestanden. Uw schijf raakt dus vol met momentopnamen. Als de schijf bijna vol is worden de oudste momentopnamen eerst verwijderd. De eerste volledige kopie blijft staan.
  • Beste Lebro,

    Ik weet hoe time machine werkt, echter ben ik vorig jaar maart begonnen met time machine, en ik kan nu niet verder terug dan tot 3 januari j.l.

    Er "missen" dus een heleboel momentopnamen.

    Maar de .sparsebundle is 498 GB groot, dus het lijkt wel of er meer inzit dan zichtbaar is met time machine.

    Graag uw reactie,
    Groetjes,
    Mark !
  • Ik heb een MacMini met een SSD van 128GB (90GB vol) en een HD van 1TB (370GB vol), samen 460GB als eerste backup op mijn TimeMachine van 1TB. Mijn TimeMachineschijf heeft nog ongeveer 60GB vrij, dit is al bijna een jaar zo. Ik kan terug tot oktober om een backup te vinden. Dit komt omdat ik de TimeMachineschijf uitschakel en slechts 2 keer per maand of vlak voor een update nog een backup maak. Als ik de schijf aangesloten liet kon ik binnen de kortste keren ook maar enkele dagen terug.
  • Beste Lebro, ik waardeer uw verhaal, echter is dit na een hardware matige vervanging van de hd gekomen, dus graag inhoudelijk antwoord hoe het op te lossen zou kunnen zijn.
  • Je kunt je NAS mounten, en vervolgens in de Finder op de .sparsebundle klikken. Dan opent er een venster. Daarin staat een Backups.backupdb. Daar kun je weer op klikken. Dat doe je een paar keer, en zo kun je zelf door je Time Machine backups bladeren om te kijken wat er allemaal in staat, dwz buiten de Time Machine applicatie om.
  • Gebruik je die ook wel eens op de accu, dan maakt die ze niet handmatig maar via de accu moet je die handmatig aan doen.
  • Hallo Pieter,

    Dat klopt, het gekke is dat daar ook alleen de mappen van 3 januari en van vandaag zichtbaar zijn, echter is de sparsebundle 498 GB groot en daar zit dus meer in dan de backups van vandaag en 3 januari. Ook in de "bands" map zitten talloze bestanden van begin vorig jaar tot en met nu.

    Iets laat hij niet zien, maar de vraag is hoe ik dat kan verhelpen..

    Groetjes,
    Mark
Log In of Registreer om te reageren.