Inzoom functie van Safari ongedaan maken?

Safari lijkt op sommige pagina’s in te zoomen, en dat veroorzaakt bij soms rare zaken;

- een pagina ‘rolt’ over het scherm en stopt pas door iets in te typen, als die optie er is.
- foto’s kunnen niet verplaatst worden (Marktplaats) en is daardoor onhandig

Overigens is dit niet alleen IOS12 gerelateerd.

Waar zet ik dit uit?

Reacties

  • Als dit een functie is die aan en uit te zetten is zou ik het eerst in Instellingen | Algemeen | Toegankelijkheid zoeken.

    Is dit bij elke pagina welke je in Safari open?
  • Als ik b.v. dubbel tap, ja i.h.a. overal (denk ik).

    Ik kan geen instelling vinden die dat veroorzaakt.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Kan je eens het iPhone/iPad/iPod model geven waarop dit is?
    Als ook de exacte iOS versie geven en enkele websites naast Marktplaats.
    Ook eventueel screenshots van de ingezoomde websites.

    Ik kan me ook niet echt iets inbeelden bij.
    een pagina ‘rolt’ over het scherm en stopt pas door iets in te typen, als die optie er is.
    (scrolt ie vanzelf?)


    Mocht hij zelf scrollen of zelf inzomen en dit maar op 1 toestel voorkomt. Dan vrees ik dat jouw scherm stuk is en hij ongewild zelf touch acties triggerd (aan de rechter kant) op jouw toestel.
  • Ipad Air 2, IOS 11.4.1 (15G77) als het zich voordoet rolt de pagina vanzelf.
    Met name als ik op MP een tekst invul vd advertentie...
    Hij doet t niet altijd.

    Het is btw niet deze IOS gerelateerd, had het eerder.

    Naast MP, kan ik ook “inzoomen” op deze pagina (genius...) door dubbel te tappen.
    Ik houd het in de gaten, maar zo op het eerste gevoel is het als ik iets in moet typen.

    Heb daarbij soms ook dat toetsenbord hapert, dus de letters niet pakt die ik typ.
    Ververs ik Safari dan is het meedtal weer goed.

    Het scherm vertoont geen rare zaken.

  • QuintenQuinten    Moderator
    Dankjewel,

    Als ik goed begrijp zoomt de website een beetje in wanneer je dus een veld aanklikt om tekst in te geven. Dat is normaal —> Zie technische uitleg onderaan.

    Veel websites staan ook toe in te zoomen door inderdaad dubbel te tappen. Je kan dit als website beheerder aan of uit zetten. Velen laten dit toe zodat slechtzienden kunnen navigeren op de website.

    Ik denk dat jouw toetsenbord hapert doordat het toestel al enkele jaren oud is (2014). Op zich is dat geen probleem. Je kan trouwens jouw iPad updaten naar iOS 12, je zal voelen dat de iPad en vooral het toetsenbord vlotter zal werken.

    Technische uitleg: op een klein scherm (ipad is ook een klein scherm)
    Wanneer het lettertype op van het invulveld of het parent element kleiner is dan dat van het hoofdelement (body/html) dan zal deze inzoomen zodat het de volledige paginabreedte vult. Enkel de webbeheerder kan dit tegen gaan.
Log In of Registreer om te reageren.