Wat zijn dit voor mappen?

Ik ben bezig met het opschonen van mijn mac en kom door het programma Whatsize enkele grote mappen tegen waarvan ik de betekenis niet weet, maar die wel heul errug groot zijn:

- Hoofdmap USERS, submap Library: Application Support (94 GB)
- idem, submap Caches (17 GB)
- idem, submap Mobile Documents ( 5 GB)
- idem, submap iTunes (2.4 GB) [ik zag elders onder de map Music ook een grote iTunes map]
- idem, een map Foto’s (53 GB) én een map Pictures (30 GB) en een submap hiervan Foto’s-bibliotheek-photoslibrary
- idem, submap Music, submap ITunes mijn naam (20,7 GB)

- Hoofdmap private, submap var (9,8 GB)

Dat zijn wel de grotere data mappen.

Waar kan ik submappen van opschonen om aanzienlijk meer ruimte te creëren?

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    Caches = hier dumpen alle programma's hun cache

    Mobile Documents = hier staan alle iCloud en iCloud Drive bestanden. Ook de bestanden die apps syncen met of via iCloud

    iTunes = hier staan oa. de ipsw images om een update uit te voeren met iTunes

    Een folder Foto's en Pictures heb ik niet alleen een folder Afbeeldingen en hier staat de Foto's bibliotheek en de Photo Booth bibliotheek en nog wat rommel die ik daar zelf gedumpt heb.

    In de Muziek/iTunes staat de iTunes bibliotheek met alle deuntjes

    /var is geen map maar een hardlink met verwijzingen naar een hoop systeem folders.
  • October 2018 aangepast
    Dank je!

    En wat is dit voor een map: Library: Application Support (94 GB)

    Hoe zie ik / waar kan ik gaan schonen, heb tot nu alleen wat films en oude data kunnen verwijderen.

    Maar ik moet toch wat schonen, hoe moeilijk ik ook afstand kan doen :smile:
  • timoshatimosha    Moderator
    En wat is dit voor een map: Library: Application Support (94 GB)
    In de directories "Application Support" (user & system) staat alles wat programma's nodig hebben om te kunnen werken. Dat geldt voor software die je zelf geïnstalleerd als voor software die door het systeem geïnstalleerd werd.

    Als je daar namen tegenkomt van software waarvan je zeker bent dat die niet meer aanwezig is op de Mac kan je de sub-directories verwijderen. Doe dat manueel en laat dat niet doen door het één of ander "handig tooltje".


  • :) ik ben niet van de tooltjes.

    Ik zal een serieus kijken welke programma’s ik nog gebruik, ik denk dat dat al wel aardig helpt met het uiteindelijke opschonen.

    Verdere info volgt!
Log In of Registreer om te reageren.