Opstarten vanaf externe SSD (APFS geformatteerd)

September 2018 aangepast in macOS 10.14 Mojave
Het opstarten vanaf deze externe ssd (Samsung T5 500 GB) duurt bijna 4 minuten alvorens ik kan inloggen. Dit was ook al het geval bij High Sierra.
Na het inloggen werkt hij perfect. Opstarten met HFS levert geen problemen op.
Hoe is dit op te lossen ?

(iMac late 2013, 32 GB, 1TB interne schijf)

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    September 2018 aangepast
    Lees het onderstaande topic:

    https://genius.appletips.nl/discussion/5874/opstartproblemen-na-installatie-mojave#latest

    en start de Mac ook eens op in verbose mode om te kijken waar het blijft hangen of stopt.

    Geef ook nog aan hoe die externe SSD is aangesloten: USB 3, USB 3.1, Thunderbolt. Ik ken die Samsung T5 niet maar kan je misschien zeggen of die UASP USB 3 compatibel is (als die aangesloten is op een USB 3 poort)?

  • Samsung T5 is compatibel met USB 3.1 Gen(10Gbps) achterwaarts compatibel (weet niet wat dit betekent).
    De externe SSD is rechtstreeks op de iMac aangesloten.
    Zal straks de verbose mode opstarten.
  • verbose mode opgestart, maar is door de snelheid niet te lezen en wat er staat is echt iets voor techneuten.
  • timoshatimosha    Moderator
    Als de verbose mode heel snel opstart en niet blijft hangen dan starten de systeem processen normaal op. En is er dus niets mis met het systeem.

    Wat er dan nog over blijft is de GUI en de gebruikers processen. Wat start je dan allemaal op? Als daar virusscanners tussen zitten dan schakel die uit.
  • Ik gebruik geen verschillende programma's tegelijkertijd en virusscanners heb ik helemaal niet
  • timoshatimosha    Moderator
    Wat staat er allemaal in Systeemvoorkeuren -> Gebruikers -> Inloggen? En wat staat er in:

    ~/Bibliotheek/LaunchAgents/
    Macintosh HD/Bibliotheek/LaunchAgents/
    Macintosh HD/Bibliotheek/LaunchDaemons/
  • Systeemvoorkeuren -> Gebruikers -> Inloggen, hierin staan een 6-tal programma's, maar die worden pas na het inloggen geopend.
    In de launchAgents staan allemaa apple plist's, idem in de LaunchDeamons met een 9 tal andere zie foto

  • timoshatimosha    Moderator
    Je hebt in Macintosh HD/Systeem/Bibliotheek/ gekeken en niet in Macintosh/Bibliotheek/
  • timoshatimosha    Moderator
    Dat zal wel de reden van jouw probleem zijn.

    Dat zijn allemaal residente processen die worden opgestart. En sommigen zullen mekaar wel bijten zoals CleanMyMac 2 en 3, Techtool, enz.. CCC controleert ook de SSD als dat proces resident is.

    Eerder schreef je:
    ...virusscanners heb ik helemaal niet
    wat denk je wat Malwarebytes is?

    Ik denk je dat eens zal moeten opruimen.
  • Oke, ik zal sommige programma's uitzetten en kijken wat er dan gebeurt.

    Ik vind dit toch raar, want onder HFS+ leverde dit geen problemen op.
  • timoshatimosha    Moderator
    Ik zie daar software staan die niet per definitie compatibel is met APFS. Hangt af van de versie. Probeer toch maar wat orde te brengen in die Launch Agents en Daemons.
Log In of Registreer om te reageren.