Er verdwijnen GB's op mijn imac

Ik had de laatste maanden altijd zo'n 230 GB (van de 1 TB) beschikbaar op mijn (inmiddels wat oude -2010- maar verder prima en geupdate imac 27inch), maar ineens was dat zonder aanwijsbare reden nog maar 200 GB. Op een bepaald moment na een herstart was het een dag of wat ineens weer rond de 230 GB, waarna het ook weer terugviel.
Gisteren heb ik oude bestanden t.w.v. 35 GB weggegooid, dus mooie winst zou je denken, maar enige uren en een herstart omdat ik iets had geïnstalleerd (bitdefender) verder, bleek ik wederom maar zo'n 200 GB vrij te hebben. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Welke programma’s gebruik jij zoal?
  • @Quinten > Voornamelijk CC-programma's; indesign, illustrator, photoshop... En af en toe moet ik even iets (van derden) openen in word of excel. Maar dat is het wel zo'n beetje.
  • QuintenQuinten    Moderator
    In geval van Photoshop (caches), indesign (tijdelijk bestand) en illustrator (klembord). Zijn dit tijdelijke bestanden die op je schijf worden bewaard, voor het gebruik en snelheid van het programma te kunnen garanderen. Enkel door het programma correct af te sluiten (niet forceer stop) worden deze bestanden verwijderd. Je kan ook via cache instellingen (programmanaam > voorkeuren > caches) kan je eventueel de maximale grote van de cache bestanden verminderen.
  • @Quinten ; thanks. niets ernstigs dus, zo te zien. Keurig afsluiten doe ik overigens elke dag, dus dat kan het niet wezen...
    Heb zojuist de onderhoudsscripts van CleanMyMac3 uit laten voeren, en dat heeft de stand weer opnieuw op 235 GB gebracht...
    Dank voor je reactie. Hopelijk blijft het nu okee.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Ik laat deze discussie nog even open.
Log In of Registreer om te reageren.