time machine snapshots verwijderd

ik had ineens weinig vrije plaats op mn hd na time machine backup te maken, las hier dat er lokaal snapshots werden opgeslagen en idd deze zag ik in terminal. nadat ik deze verwijderd had kwam er echter niet meer plaats vrij. ik zie de locale backups niet meer in terminal, heb ook spotlight opnieuw geïndexeerd. maar de foute hoeveelheid vrije gb blijft. Met daisydisk gezien dat er steeds nog 180 gb hidden is. hoe kan ik dit oplossen? alvast bedankt

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Heb je de computer al herstart?
  • Sla me niet dood maar het legen van de prullenmand heeft me onlangs bij een dergelijk probleem geholpen...?
  • QuintenQuinten    Moderator
    @JMR dat kan inderdaad vaak helpen. Dat helpt heel erg vaak bij een Fysieke harde schijf. Maar als de computer een SSD of Flashdrive heeft dan is het verwijderen een technisch ander verhaal.
  • ja zowel prullenbak geledigd als herstart, macbooster alles eens laten opcleanen, het blijft zo een 180gb in gebruik nemen. en heb al enkele keren opnieuw via terminal gekeken of er nog lokale snapshats waren maar er is niets meer te vinden
  • QuintenQuinten    Moderator
    August 2018 aangepast
    Dit zijn de apps die ik gebruik:
    - Omnidisksweeper (om oude bestanden/cache te verwijderen);
    - Dr. Cleaner (om huidige caches te verwijderen);
    - App Cleaner (om apps en hun verborgen bestanden te verwijderen).

    Je kan altijd jouw besturingssysteem eens opnieuw installeren zonder gegevens te verliezen. Dat helpt om jouw computer schijf opnieuw te indexeren.
    herinstalleren van besturingssysteem.
    https://www.appletips.nl/os-x-opnieuw-installeren-zonder-je-gegevens-te-verliezen/

    Je kan ook altijd eerst een backup nemen met TimeMachine en vervolgens jouw computer volledig opnieuw installeren en de backup terug plaatsen.
    Clean install
    https://www.appletips.nl/clean-install-mac/
    Time machine terugzetten
    https://www.appletips.nl/time-machine-reservekopie-terugzetten/
  • ik was idd aan het denken om een clean install te doen, maar ga eerst die apps eens proberen wat je hier vermeld. Alvast bedankt, hou je op de hoogte
  • @Quinten heb ze alle 3 eens getest, omnidisksweeper, laat duidelijk zijn dat de vrije ruimte niet correct is met, maar vind niets; moet een bestand van ongeveer 180gb zijn. Volgende optie is dus een clean install maar hoe voorkom ik dat zodra ik opnieuw een time machine backup maak ik weer niet hetzelde ga ervaren?
  • QuintenQuinten    Moderator
    Kan je eens DiskInventory X installeren en laten indexeren. Deze zal de hele computer indexeren en met een visual weergeven welke bestanden de grootste zijn.
  • @Quinten ik dit ziet het grote bestand niet, heel vreemd dus
  • QuintenQuinten    Moderator
    Het is al een ouder programma'tje. Ik heb net zelf eens zitten zoeken naar een gelijkaardig programma en ik kwam uit op GrandPerspective Hier moet je manueel aangeven welke map (Macintosh HD) je wilt laten indexeren.
  • ok heb een clean install gedaan, time machine backup terug gezet en hopla weer 180 gb systeem files snap dr niets van
  • QuintenQuinten    Moderator
    Welke programma's gebruik jij voornamelijk? Grafische programma's/games/tekst editors
  • vooral abelton en photoshop, alles is duidelijk gesorteerd en heb eigenlijk geen rommel op mn mac staan. Daarom weet ik dat er iets niet in de haak zit
  • QuintenQuinten    Moderator
    Photoshop: naast de cache bestanden dat Photoshop heeft, zijn er ook nog tijdelijke werkbestanden, om jouw ram gegeheugen niet te veel belasten.
    Deze kunnen nog op de computer blijven staan, maar die kan je wel weg doen. (worden gezien als systeembestanden)

    Alles kan je uitvoeren, maar er mag geen enkel programma open staan.
    In Finder kies je Ga > ga naar map en geef volgende lijnen in.
    Volgende inhoud van mappen mag je weg doen (map laten staan)
    ~/Library/Application Support/Adobe/Common
    ~/Library/Caches/Adobe
    /private/tmp/
  • @Quinten ok het is opgelost, door t laaste te doen. De files waren niet zo groot, enkele mb maar. Toen ik echter hierna de prullenbak leegde werden er 10000den bestanden gewist en klopte het volume wel. Heb thans mn prullenbak na iedere vorige stap ook geledigd. In ieder geval klopt het nu terug. Ben nu wel aan twijfelen nog langer time machine backups te maken. Ervaring toevallig met carbon copy cloner?
  • QuintenQuinten    Moderator
    TimeMachine is zeer handig, maar als je de schijf niet aansluit zal het inderdaad op de achtergrond enkele versies lokaal op de computer bewaren. Door de schijf zo veel mogelijk en dagelijks aan te sluiten (iMac altijd gekoppeld) worden de bestanden hiernaar geschreven.

    Ik heb daar geen ervaring mee, maar ik heb een Netwerkharde schijf als TimeMachine ingesteld, dus al mijn backups thuis gebruiken op de juiste manier.
  • @Quinten ok merci dan moet ik ook eens een netwerkschijf in overweging nemen. Ik ga dr niet aan denken om elke dag een time machine backup te nemen dus ga ik snel terug een hoop opslag kwijt zijn dus voorlopig ga ik handmatig donken opslaan wat ik niet kwijt wil
    In ieder geval bedankt! Je hebt me een hoop bijgeleerd en mn probleem opgelost
  • QuintenQuinten    Moderator
    August 2018 aangepast
    Ps als je nog zou twijfelen, een netwerk harde schijf, kan als ie groot genoeg is, van meerdere computers backups maken, en van deze als ze in RAID-1 staat een backup vanzich zelf nemen, om zo nooit gegevens te verliezen. Zet je de schijf ver van de computer weg, zal het even snel werken. Maar dan ben ook je zekerder dat, bij brand of inbraak, dat je ergens nog je documenten hebt staan.

    Zo kan je de schijf in een brandveilige kast, tuinhuis of zelfs bij familie/vrienden plaatsen.
Log In of Registreer om te reageren.