Bizar groot verschil in reactiesnelheid!

Hoi! Ook na talloze harde resets in de afgelopen twee jaar - schijf formatteren en besturingssysteem opnieuw installen - had ik eigenlijk altijd een trage Mac. In het begin ging het wel, maar al snel liep de snelheid weer terug. Tijdens normaal gebruik altijd wel dat verdomde strandballetje, en irritant lang wachten. Ik had me al verzoend met het idee dat ik eens met dit ding bij de Applestore moest aanwippen. De laatste keer zag ik dat de harde schijf (1Tb) nokkievol zat, met nog 32 Gb over. Huh? Hoe dan? Ik save alles op een externe harde schijf van 2TB, waarvan nauwelijks 1 Gieg gebruikt is. Ik vroeg me af of die schijf op de Mac altijd al zo was volgelopen met god weet wat. Ik wist het niet, dus ik heb wederom geformatteerd, en opnieuw besturingssysteem geïnstald. Net als altijd niks van een reservekopie, maar alle programma's gewoon opnieuw. Wat aan documenten gesaved is, staat immers op die externe schijf. Tot mijn verbazing is de Mac duizelingwekkend snel nu. Sneller dan ooit zelfs. Er staat iets aan 460 Gb op de interne schijf - iMovie, Foto's nemen de meeste ruimte in - maar niets wijst erop dat de schijf volloopt, en de snelheid is nog steeds enorm hoog. Zelden een strandbal meer te zien, en dan ook nog gedurende een seconde of zo.Hoe dan ook: ik ben blij dat de Mac op volle snelheid blijft werken, maar er is geen enkel verschil in het gebruik van dat ding nu en daarvoor. Heeft IEMAND ook maar een idee wat er nou aan de hand ZOU KUNNEN ZIJN GEWEEST, waardoor dat ding zo traag werkte, de schijf volliep, en de strandbal steeds langer aan de gang bleef?

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    August 2018 aangepast
    Als je Time Machine backups maakt op een externe HDD maakt TM, als de externe HDD niet is aangesloten, elk uur een snapshot backup op de interne HDD/SSD. Dat kan na een tijdje heel aardig oplopen.

    In mijn ervaring zijn er zogenaamde virusscanners die macOS (en OS X) enorm kunnen vertragen. Die virusscanners zijn in principe nutteloos maar gaan zich wel bemoeien met van alles en nog wat.

    De exacte reden van de draaiende strandbal kan je opsporen in de logs. Ook Etrecheck geeft een indicatie van de redenen.
  • Ok! Thanx timosha! Omdat ik nooit Time Machine gebruik - ik vind het een ronduit vervelende optie, net als Siri trouwens - zou het uitschakelen van Time Machine na de zoveelste herinstal wellicht niet gewerkt kunnen hebben. Geen idee. De externe schijf die ik gebruik voor de saves met de hand, loopt in ieder geval niet zomaar vol, weet ik. Ik heb geen virusscanners geïnstald, hoewel ik er wel eens een geprobeerd heb. Wellicht is de dé-install vervolgens niet juist verlopen, en is de rat onderhuids blijven voort rommelen. Maar dat zou dan in al die gevallen gebeurd moeten zijn. Heb ik geen antwoord op... Het enige 'vreemde' progje dat ik gebruik is het bijzonder effectieve en prettige AVG-Cleaner. Ook dat progje werkt nu bizar veel sneller dan eerst. En, niet onbelangrijk, het blijft razendsnel werken.
    Nogmaals: ik houd niet op me te verbazen over het plotselinge enorme verschil in snelheid, sneller ook dan vanuit de doos, zeg maar. Ik heb zelfs gedacht aan een mechanisch euvel. Een stroef lager van de schijf, een niet goed werkende 'arm', hoewel dat misschien belachelijk lijkt.

    Kun je me vertellen hoe ik in logs kom om de reden van de strandbal op te sporen? Er zijn soms ineens van die stappen die ik nog niet ken...
    Groet, Ropke
  • timoshatimosha    Moderator
    Alle logs zijn te vinden in de Console app. Die app staat onder Hulpprogramma's.
  • Bedankt!
Log In of Registreer om te reageren.