Hoe voorkom ik een strandbaldepressie?

July 2018 aangepast in OS X 10.11 of eerder
Mede amens de Bond tegen het Vloeken, wil ik graag weten waarom ik regelmatig moet kijken hoe een vrolijk gekleurde strandbal ronddraait, terwijl ik eigenlijk iets belangrijkers wilde doen. Ik heb ooit begrepen dat dat gebeurt als de processor moet wachten. Maar waarop wacht de processor dan? en wat kan ik doen om dat te voorkomen?
De machine waartegen ik zit te schelden is een
Modelaanduiding: iMac8,1
Processornaam: Intel Core 2 Duo
Processorsnelheid: 2,4 GHz
Aantal processors: 1
Totale aantal cores: 2
L2-cache: 6 MB
Geheugen: 4 GB
Bussnelheid: 1,07 GHz
Opstart-ROM-versie: IM81.00C1.B00
SMC-versie (systeem): 1.29f1
momenteel draait OSX 10,11,6, maar op mijn vorige iMac met een iets ouder OSX had ik ook al dit probleem.
Wonderlijk dat je van iets zo vrolijks toch depressief kan worden

Beheren

Reacties

  • Bij mij is de strandbal verdwenen door het RAM geheugen te verdubbelen. Heb bij grote internetwinkels tot 2 x aan toe het verkeerde advies gekregen over welk geheugen maar gelukkig had ik het zelf al goed uitgezocht.
  • timoshatimosha    Moderator
    July 2018 aangepast
    Het geheugen verdubbelen van een iMac8,1 20" Early 2008 gaat niet lukken. Het maximale ondersteunde werkgeheugen is 6 GB. Volgens Apple zelfs maar 4 GB.
  • Een goede vraag zou misschien kunnen zijn : Waarom die strandbal (sic) staat te draaien. En wanneer. Is het als je een grote applicatie start, of iets ingewikkeld op het internet wil zoeken ? De strandbal draait enkel als de processor wacht op een antwoord van iets of iemand. Als het een applicatie is die steeds moet wachten, kan je best de fabrikant van dit programma aanspreken, zij weten waarschijnlijk wat er loos is.
  • Ik heb zelf geen IMac 8.1 echter als je rondkijkt op Internet schijnt het toch mogelijk te zijn met bijv. Mushkin 2 x 4gb kit 8gb total, ondanks dat het max 6 GB zou zijn (wat misschien ook al zou helpen). Wat betreft de strandbal, die verscheen bij mij bij elke applicatie en verdween na een upgrade van het werkgeheugen.
  • timoshatimosha    Moderator
    July 2018 aangepast
    Just to be clear the Intel Support logic can only address 6 GB of RAM (limit of address lines) So you can use either 6 GB of RAM or you can use in some systems 8 GB of RAM but only the base 6 GB will be used.

    https://nl.ifixit.com/Answers/View/95868/Upgrade+memory+to+8GB

    Succes verder. :)

  • July 2018 aangepast
    bedankt voor de tips. zoals ik al vermoedde is het werkgeheugen te klein en gaat het systeem veel virtueel geheugen schrijven en lezen. Zoals Timosha aangeeft (dank daarvoor), is de architectuur van deze iMac niet geschikt voor voldoende werkgeheugen. Daarmee heeft Apple mij dus een kat in de zak verkocht. (waarschijnlijk om mij ertoe te bewegen snel een nieuwe kat in de zak te kopen... Het lijkt mij onzinnig om 8 GB geheugen aan te schaffen als er maar 6 GB van gebruikt kan worden.

    Zou het helpen om de HD te vervangen door door een snellere? een SSD bijvoorbeeld?
  • timoshatimosha    Moderator
    July 2018 aangepast
    Daarmee heeft Apple mij dus een kat in de zak verkocht.
    Dat is dan wel een héél oude kat. De iMac8,1 beter bekend als de iMac Early 2008 wordt sinds maart 2009 niet meer verkocht door Apple.

    Tien (10) jaar is trouwens een gezegende leeftijd voor een kat. Zeker als dat beestje tien (10) jaar in een zak heeft gezeten. Ik ga het hier bij laten.
  • Leuk! Ik herken het enthousiasme voor Apple dat ik ook jaren gehad heb. Tot ik moest toegeven dat het idealisme van de beginjaren niet bestand was tegen de Kapitalistische krachten die Alle Amerikaanse ondernemingen in hun greep hebben. Toen is het zwaartepunt verschoven van de gebruiker naar de aandeelhouder en van de User Interface ontwikkelaars naar de afdeling Marketing. Apple Computer bleek een heel gewoon dertienineendozijn bedrijf met Winstverwachtingen. Jammer, maar niets aan te doen. Toch vond ik het een wondermooie tijd, toen alles ging om de gebruikerservaring en om kwaliteit. Ik heb vijf Macs gehad in 31 jaar tijd. Allemaal tot grote tevredenheid gebruikt, totdat OSX ineens namen van berggebieden kreeg. Toen ben ik de draad kwijtgeraakt en nu gebruik ik de laatste iMac met tegenzin.
  • Aan Gerardbik: OPEENS zakte mijn iMac af naar het niveau van een fax-apparaat uit 1952, en draaide de strandbal overuren. Mijn eerste indruk was een tijdelijke oprisping tgv een download, maar daarna bleef de Mac traag en strandballerig. Iedereen wordt daar gek van, begrijp ik. Ik ook. Nu gebruik ik met enige regelmaat AGV-Cleaner, die absoluut enorme hoeveelheden crab verwijdert. Ik kreeg de indruk dat die traagheid was ingetreden na het laatste gebruik van dat opruimprogje, en besloot tot een re-install van het besturingsprogramma (High Sierra, versie 10.13.6). Duurde pakweg een half uur, en daarna sprong mijn hart hoog op van vreugde: strandbal verdwenen, vlot openende programma's, en geen geforceerde stopacties meer nodig. Kennelijk doet AGV-Cleaner iets verkeerd binnen het systeem. Voor de zekerheid ga ik het wissen, al was het maar om na te gaan of de strandbal ueberhaupt terugkeert. Overigens ben ik het roerend met je eens, gerardbik: ik ben niet zo'n doorgewinterd gebruiker als jij, maar ik dacht met de overstap van Microsoft's Windows naar Apple het ultieme computergenot te ervaren. Daarvan ben ik allang teruggekomen. Het is gebleken een stug, eigengereid, en buitengewoon kostbaar, commercieel hinderlijk geheel te zijn, waar ik met alle plezier weer uit ga stappen omdat ik het de prijs nauwelijks waard vind. Hoe dan ook: fijne dag!
  • Met de OS X katten ging het prima met mijn 2010 iMac en 4GB geheugen. Toen ik echter Maverick erop installeerde, toen werd het inderdaad traag. Gelukkig kon ik er wel 8GB bijprikken en met 12 GB loopt ie prima met El Capitan, daarom ben ik nog niet verder gegaan. El Capitan krijgt nog steeds veiligheidsupdates. De latere versies zijn nog meer geoptimaliseerd voor Macs met SSD's, dus ik ben een beetje huiverig die te installeren. Deze bijna 8 jaar oude machine gebruik ik dagelijks en die doet het nog prima. Ik zit wel aan de upgrade naar een SSD te denken, maar ik heb dat nog niet gedaan.

    Mijn zwager heeft in die tijd drie Windows machines gehad en snapt niet dat ik met een in zijn ogen oude machine tevreden ben. Hij snapt trouwens ook niets van de krachtige utilities die je voor macOS hebt, zoals Keyboard Maestro, Hazel en TextExpander, maar dat terzijde. Helaas moet ik voor mijn werk Windows gebruiken en dat vind ik nog steeds bij tijd en wijle een ramp en ben ik blij als ik 's avonds weer mijn Mac mag gebruiken.

    Mocht mijn iMac aan vervanging toe zijn, dan koop ik er weer één.
  • timoshatimosha    Moderator
    July 2018 aangepast
    Interesante verhalen. Maar kunnen we terug on topic gaan aub? De initiële vraag is waarom een tien (10) jaar oude iMac met macOS El Capitan traag is. Wie het weet mag het zeggen. :)
  • Update: Intussen ben ik een Linux gebruiker geworden. Dat lijkt qua ontoegankelijkheid van het systeem op Unix, Maar er zijn heel fijne GUI omgevingen voor gemaakt. Ik kreeg een laptopje met windows7, maar nu draait er Ubuntu Studio op. Alle programma's waarvoor ik ooit de hoofdprijs betaalde op de Mac, maar nu gratis :)
  • timoshatimosha    Moderator
    Waarvan akte. Dan kan er hier een slotje op.

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.