iMac blijft bij het opstarten hangen op het Apple logo en op de voortgangsbalk

iMac (2012 - 27" - High Sierra 10.13.4) blijft bij het opstarten hangen op het Apple logo en op de voortgangsbalk (helemaal gevuld).
Ik heb reeds geprobeerd om de iMac te starten / herstarten middels:

01] Apple Hardware Test uitgevoerd:
Opstarten + D ingedrukt houden >> de voortgangsbalk (helemaal vol) na 30 minuten opgegeven.

02] Opstarten: Command + V -> gedetailleerde modus >> de voortgangsbalk (niet helemaal vol / 90%) >> na 10 minuten opgegeven.

03] Het NVRAM of PRAM van de Mac opnieuw instellen

04] Command + R >> macOS Recovery

05] Het netsnoer losgekoppeld van iMac eraf gedaan, 15 seconden gewacht en vervolgens weer aangekoppeld.

Lijkt me dat er weinig meer overblijft om de iMac nog aan de praat te krijgen.
Tenzij er nog stappen zijn die ik nog niet heb uitgevoerd.

Is de iMac nog te redden?
Alvast bedankt.

Ik plaats dit bericht vanaf een Windows 10 pc.

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Heb je in reconvery mode al eens de schijf laten controleren met schijf-EHBO via schijfhulpprogramma.
  • @ Quinten,

    Heb je in reconvery mode al eens de schijf laten controleren met schijf-EHBO via schijfhulpprogramma.

    Kan ik niet, ik kan helemaal niets, zie punt 04 in mij begin post.
    De dag ervoor nog normaal mee gewerkt, normaal afgesloten zoals altijd.
  • Niemand die mij kan helpen?
  • QuintenQuinten    Moderator
    Sorry ik was je bericht uit het oog verloren.

    Ik kan niet echt uit je antwoord opmaken of je al-dan-niet Schijfhulpprogramma hebt gebruikt om Schijf-EHBO uit te voeren.
  • @ Quinten,

    Ik kan niet echt uit je antwoord opmaken of je al-dan-niet Schijfhulpprogramma hebt gebruikt om Schijf-EHBO uit te voeren.

    Ik probeerde Command + R >> macOS Recovery uit te voeren, maar het lukte niet.

    De iMac blijft bij het opstarten hangen op het Apple logo en op de voortgangsbalk, en komt niet verder.
  • QuintenQuinten    Moderator
    ok:

    Als comand R niet werkt dan moet je internet recovery uitvoeren, gebruik hier voor beste een fysieke internet kabel. comand ⌘ + option ⌥ + R
    https://appletips.nl/mac-internet-recovery/
  • @ Quinten,

    Als comand R niet werkt dan moet je internet recovery uitvoeren, gebruik hier voor beste een fysieke internet kabel. comand ⌘ + option ⌥ + R

    Nog een vraagje voordat ik dat uitvoer:
    Klopt dat wanneer het is gelukt, dat de IMac terug wordt gezet naar de originele macOS versie zoals dat toen werd geleverd?
    Ik meen Mountain Lion.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Nee, in mijn genoemde comand zal de laatste versie worden geïnstalleerd. Enkel wanneer je shift + option + comand + R gebruikt zal het origineel besturingssysteem worden geïnstalleerd dat bij het toestel is geleverd.
  • @ Quinten,

    comand ⌘ + option ⌥ + R 2 dagen geprobeerd.
    Helaas . . . het Apple logo en de voortgangsbalk (helemaal gevuld) blijft staan, en er gebeurd verder niets, heb zo 3 uurtjes laten staan.

    de iMac is niet 'dood' denk ik, als er een e-mail binnenkomt dan hoor ik een piep.


  • QuintenQuinten    Moderator
    Als je nog een andere mac hebt staan zou je een bootable stick kunnen maken, en vanaf die stick macOS opnieuw installeren: https://www.appletips.nl/bootable-usb-stick-high-sierra/ Als je dan de usb inplugt en opstart met de Alt ⌥ toets dan omzeil je eigenlijk de computer, en gebruik je de USB als opstartschijf. Om vervolgens het besturingssysteem op de computer te installeren.
  • Als je nog een andere mac hebt staan zou je een bootable stick kunnen maken,

    Helaas heb ik géén andere mac.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Dan kan ik je alleen nog maar aanraden om langs te gaan bij een erkende Apple hersteldienst. Succes.
  • @ Quinten,

    OK, dank je wel.
    Mag slotje op.

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.