RAW bestanden omzetten naar JPG

Ik heb RAW-bestanden vanuit mijn Canon naar mijn Macbook Pro overgezet. Deze bestanden hebben een .CR2 extensie.
Wanneer ik deze exporteer naar JPG, dan komt een foutmelding: 'bij het exporteren kon er geen bestand worden aangemaakt voor de foto hieronder genoemd' - 'de bewerking kan niet worden voltooid (export fout -1'

Wat gaat er niet goed?

Reacties

  • Een aantal conversieprogramma’s geprobeerd en, op één na kwam steeds een error. Online is het gelukt om een bestand te converteren, maar als jpg-bestand ziet de foto er niet uit.
    De oplossing heb ik gevonden op de site van Canon en daar software gevonden, specifiek voor de camera en OS.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Supper dat je het gevonden hebt. Kan je de oplossing ook even benoemen/linken. Welke andere programma’s heb je uitgetest.
  • Je kan heel makkelijk RAW bestanden met de extensie .CR2 omzetten naar .jpg met het programma Voorvertoning.
    Open de RAW afbeelding in voorvertoning en klik dan op wijzig, houd dan de Option toets ingedrukt dan komt de mogelijkheid "Bewaar als" zichtbaar en klik deze aan. Hier zal worden aangegeven dat er bewaart moet worden als .TIFF maar dit kan je in een pulldown menu veranderen in JPEG druk op bewaar en klaar is kees omgezet naar .jpg
    Maar waarom neem je opnames in RAW formaat als je ze zonder bewerking naar jpg wil omzetten, je camera kan dit toch al voor je doen. Je kan dit in de camera instellen, bewaar in RAW of RAW en JPG of alleen JPG.
Log In of Registreer om te reageren.