Voorziening voor verwijderen cookies aanmaken

Ik zou graag voor deze optie https://www.appletips.nl/voorzieningen-verwijderen-contextmenu/ in Safari een Voorziening in het contextmenu maken. Wie geeft mij een hint hoe ik dit doe.

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    May 2018 aangepast
    Je kan eens kijken naar het programma’tje Automator (standaard staat dit in Hulpprogramma’s).

    Maar in Safari kan je wel al veel meer doen alvast: Safari > Voorkeuren > Geavanceerd > Vink de optie ‘Toon Ontwikkel-menu in menubalk’ aan. In de menubalk bovenaan is nu deze optie bij gekomen. Hier kan je al heel veel doen, zoals met de rechtermuisknop Inspecteer element kiezen en dan naar opslag navigeren, daar vind je onveranderd cookies en dergelijke terug. Daar kan je ze manueel verwijderen.

    Maar waarom zou je ze willen verwijderen? Websites gebruiken cookies om functionaliteit toe te voegen aan hun website. Cookies heb je trouwens in 3 soorten:
    - cookies die maar gedurende een sessie bestaan (ook wel sessie genoemd). Bijvoorbeeld voor een winkelmandje
    - Cookies die een levensduur meekrijgen (gaande van seconde tot jaren). Om bijvoorbeeld jouw wachtwoord te onthouden zodat je niet telkens moet inloggen bij iedereen nieuw bezoek. Maar ook taal instellingen.
    - Pixel cookies, gebruikt door Google en Facebook onveranderd om jouw surfgedrag in de gaten te houden en zo je de juiste advertenties aan te bieden. Deze cookie bevat een uniek nummer en is verbonden aan een server waarbij jouw laatste onderwerpen/interesses in worden bewaard. Dit gebeurd allemaal annoniem en is niet gekoppeld aan jouw account/email adres. Ook adverteerders krijgen geen toegang tot deze gegevens.

    Als je zeker wilt zijn dat er geen cookies bewaard zouden worden moet je gebruik maken van een Privé venster van Safari. Enkel sessie cookies worden hier dan bewaard. Sluit je het venster, dan zijn alle cookies ook verwijderd.
  • @Quinten, dat is precies de reden dat ik de voorziening onder de rechtermuisknop wil hebben. Bij het verwijderen van de geschiedenis wel de cookies enz. van de sites behouden. Dan voorkom je iedere keer cookies te moeten accepteren en bv. in te moeten loggen.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Mits, Safari geschiedenis een onderdeel is in iCloud als Safari is ingeschakeld. Is dit zeer moeilijk te verwijderen. En ga je conflicten krijgen als je enkel de geschiedenis wilt manueel zou verwijderen via Finder.
  • Ik wil niets via Finder regelen. Maar een Voorziening maken waarmee je de in het artilel beschreven manier van het verwijderen vd browsergeschiedenis kunt uitvoeren.
  • QuintenQuinten    Moderator
    In dat artikel gaat het enkel over hoe je een voorziening kunt verwijderen. Niet over het verwijderen van cookies.
  • QuintenQuinten    Moderator
    May 2018 aangepast
    Ik heb enkele oplossingen gevonden:
    Sneltoets aanmaken voor actie
    1. Systeemvoorkeuren ▸ Toetsenbord ▸ Toetsencombinaties ▸ Programma's ▸ (+) Maak nieuwe aan. Kies programma Safari, geef volgend menunaam op: Wis geschiedenis en behoud websitegegevens.... en kies een eigen toetsencombinatie (let wel op dat het een unieke is. Oefen dus eerst met een toetsencombinatie. (als je een programma hebt open staan, houd dan eens bv ⌘ comando + v in. Je zal zien dat het wijzig menu blauw oplicht, dus die toetsencombinatie kan je niet gebruiken.

    2. Dit is iets moeilijker:
    - Open Automator en kies daar Voorziening. Bovenaan geef je eerst op: Voorziening ontvangt geen invoer. Vervolgens zoek je in de linker kolomen naar Voer AppleScript uit voeg deze in het rechter vak in.
    - Geef volgende code in het veld dat je net hebt toegevoegd:
    tell application "System Events" tell process "Safari" click menu item "Wis geschiedenis en behoud websitegegevens…" of menu "Geschiedenis" of menu bar 1 end tell end tell (let op dat de … een karakter is en geen 3 afzonderlijke puntjes...).
    - Bewaar nu de Voorziening (geef het een duidelijke naam).
    - in Systeemvoorkeuren ga je naar Toetsenbord ▸ Toetsencombinaties ▸ Voorzieningen ▸ Algemeen ▸ Selecteer jouw net aangemaakte Voorziening, en geef opnieuw een uniek toetsencombinatie in, dat in geen enkel programma zou voorkomen, van waaruit je het wilt lanceren voor Safari.
    - Nu als je de toetsencombinatie indrukt, opent Safari en krijg je het keuze menu om de geschiedenis te wissen.


    Een programma'tje dat ik vroeger nog gebruikte aLaunch. Kan je dan gebruiken om via enkele klikken in het menu bovenaan deze actie uit te laten voeren, maar daarvoor kies je in de plaats van een Voorziening aan te maken in Automator kies je voor Programma.
  • @Quinten. Bedankt voor de reacties. Ik kan momenteel niets uItproberen, maar morgen ga ik de tips direct uitwerken. Alleen nog ėėn vraagje; ik heb een hekel aan toetsencombinaties, dus is het mogelijk om de voorziening met de rechtermuisknop te bedienen? Ik ben benieuwd. Gr. Jos
  • QuintenQuinten    Moderator
    Rechter muisknop is hier eigenlijk niet bruikbaar. Je kan wel wel bij voorzieningen kiezen voor (selecteer tekst in alle programma's). Als je dan tekst selecteerd en vervolgens rechtermuisknop klikt zal je een voorzieningsmenu krijgen om dan de actie te starten, maar daar lijkt me vreemd.

    Daarom eerder de tip van aLaunch.
  • Oké, maar kun je mij dan een korte instructie geven, hoe ik alaunh dan kan gebruiken?
  • @Quinten, ik heb beide tips uitgeprobeerd, maar dit is helaas niet wat ik bedoel. Ik zou met één handeling via het contextmenu de geschiedenis willen wissen, met behoud van websitegegevens.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Je kan niks aan het context menu toevoegen zonder groot risico dat Safari niet meer werkt.
Log In of Registreer om te reageren.