Datums laten continueren in Numbers

Misschien tref ik hier nog fervente Numbers gebruikers.. Hoe krijg ik het nou voor elkaar dat het programma begrijpt dat ik datums in deze cel in elke cel oplopend wil herhalen. Ik kom er gewoon niet uit. Wat is toch hiervoor de code of formule?

Reacties

  • May 2018 aangepast
    Om die witte vlakken boven de spreadsheet gaat het dus. Ik wil daar gewoon beginnen met 1-1-18 en zo oplopend. Maar welke code ik ook gebruik die ik ken, zover ik al iets snap ervan, hij pakt het niet op. Terwijl dat toch wel mogelijk moet zijn. Toch?
  • QuintenQuinten    Moderator
    maak in in de cel BC2 de juiste datum aan. bijvoorbeeld 20/02/2018, in de cel EF2 schrijf je =B2+1, en daar is je volgende dag.
  • May 2018 aangepast

    Ontzettend bedankt. Volgens mij is het eindelijk gelukt. Het zou alleen nu nog leuk zijn als die dit automatisch zou doen voor mij in elke opeenvolgende spreadsheet. Nu zie ik dat ik zelf in elke cel "B2+3" "B2+4" enz. moet neerzetten.
  • QuintenQuinten    Moderator
    helaas. het is moelijker omdat je werkt met cellen die zijn samengevoegd, en daar blokkeert het net.
  • Dat begrijp ik wel. Maar als ik die cellen verklein tot 1 cel, is het wel mogelijk dus? Dit is een gedownloade template dus ik kan hem goed aanpassen wanneer nodig.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Klopt
  • En als ik dat wil doen wat is daarvan de code? Of dien ik dan elke cel daarvoor te selecteren? Het zou bv. veel uitmaken als wanneer ik aan een nieuwe sheet begin, een nieuwe maand in de urenadministratie, het programma het zelf kan oppakken om welke maand het gaat of dat ik het in 1 cel maar hoef aan te geven en de rest vult die automatisch in. Hoe werkt dat?
  • QuintenQuinten    Moderator
    May 2018 aangepast
    Je zorgt dat de velden correct zijn ingevuld. Zoals in dit voorbeeld.
    Je hoeft dan telkens maar de eerste cel aan te passen qua datum.
    (waar A1 komt jouw getypte datum)
                 A        B          C           D
         1     A1     A1+1     B1+1     C1+1
  • QuintenQuinten    Moderator


    Dit hoop ik dat meer uitlegd.
  • Dank je wel voor jouw hulp. Wat ik dus zie en waar ik zelf ook al 4 uur mee aan het puzzelen ben geweest, is dat het niet automatisch kan het vullen, maar dat ik dus altijd 'vast zit' aan het 'E1+1' enz. Waar ik ook achterkwam was dat ik de cellen wel door kan laten lopen dmv. de 'gele streep'. Maar dat kan dan weer alleen als de cellen aansluitend zijn. Dus daar zit gewoon het grootste obstakel.
    Ik ben hoe dan ook hiermee genoeg geholpen voor nu.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Ok, ik laat deze discussie nog open, mocht je nog bijkomende vragen hebben.
  • Niet zozeer een vraag maar om één andere reden ziet Numbers deze blokken in 1 sheet als aparte blokken en moet ik voor elk blok apart weer de datum erin zetten. Hahaha. Ongelooflijk.



  • KorKor
    May 2018 aangepast
    Het werkt wel.

    Als je de juiste layout voor het ene setje met cellen hebt, dan kun je het slepen naar de cellen ernaast, dit doe je zoals je weet met het gele puntje. Sleep de drie kolommen naar de drie ernaast.


    Je krijgt dan een kopie van die eerste drie kolommen, met de verkeerde datum. Verander deze datum in een formule:


    Selecteer vervolgens de kolommen D+E+F samen met de rijen 2 en 3, met het gele puntje sleep je dit setje naar G+H+I. Dan krijg je nu wel de goede datum:



    etc. etc.

    Voor al mijn spreadsheets thuis gebruik ik nu Numbers, op mijn werk uiteraard Excel. Numbers werkt best wel goed, vooral qua layout en bijv. grafieken vind ik het zelfs prettiger dan Excel. Het lastige is wel om informatie te vinden dmv. een zoekmachine door de generieke naam van het product.



  • ik kom er niet uit, ik wil in verschillende cellen op verschillende rijen de datum automatisch in vullen, dus, zoals op screenshot op B2 de datum invoeren, en dat dit dan herhaalt op de zelfde rij, maar ook op rij 8, 14, 20 etc.
    dat laatste stukje lukt me niet, op een enkele rij wel, maar daarna loop ik vast, wie weet hier de formule voor??
  • KorKor
    January 2023 aangepast
    Als je de muisaanwijzer boven de cel met de datum houdt, dan verschijnt er een geel bolletje.




    Hou nu de muisaanwijzer boven dit bolletje en de aanwijzer zal in twee pijltjes veranderen

    Hou je linkermuisknop ingedrukt (of blijf drukken op een trackpad) en sleep naar rechts. Numbers zal nu de datums invullen.

    Wil je toch met formules werken, om de sheet meerdere weken te kunnen gebruiken, dan kun je in de eerste cel B2 de gewenste datum zetten en de cel ernaast als formule B2+1, de cel daarnaast de formule B2+2 etc. Vervolgens kopieer je de hele rij B2 t/m H2 naar B8, B14 etc.

    Hier kun je een handleiding voor Numbers vinden:
    https://books.apple.com/nl/book/gebruikershandleiding-numbers-voor-de-mac/id1458660780
Log In of Registreer om te reageren.