Bepaalde toetsen doen het niet - zowel op MacBook Pro als draadloos toetsenbord

January 2017 aangepast in Hardware problemen
Zowel op mijn macbookPro-toetsenbord als op draadloos toetsenbord doen dezelfde toetsen het niet, ???? de letters uio jkl m .
Inmiddels is Sierra opnieuw geïnstalleerd (zonder gegevens te verliezen) en dat heeft niet geholpen------

Wie heeft een idee?

Dank!

Groet Roel

Reacties

  • NB:
    Wanneer ik inlog komt de letter k in mijn wachtwoord voor Dan werkt de k blijkbaar wel??? Dat is ook gebeurt bij een pop-up scherm om mijn wachtwoord weer in te vullen na de reset,

    RARA
  • QuintenQuinten    Moderator
    Werkt het dan nog anders?
  • Nee, nu helemaal niet. Kon niet inloggen na slaapmodus, dus weer opnieuw geïnstalleerd.
    Dezelfde letters doen het op beide toetsenborden nog steeds niet. (ww verandert met letters die het wel doen. )
    Dus na installatie bij de eerste inlog ging het wel en gelijk ww verandert
  • QuintenQuinten    Moderator
    via Systeemvoorkeuren ▸ Toetsenbord ▸ Invoerbronnen. Verwijder en voeg opnieuw het juiste toetsenbord toe.

    Vink ook aan: Toon invoermenu in menubalk. Kies nu in je menubalk voor de toetsenbordweergave. Hier zie je een digitale versie, als je nu een toets indrukt word ook weergegeven.

    Heb je trouwens je toetsenbord al eens gekuist met kneedgom? Het kan daar ook aan liggen, toevallig onlangs software geïnstalleerd die een oorzaak kan zijn?
  • Dag Quinten,

    Heb NL toetsenbord verwijder en er weer ingezet. Kan helaas alleen via digitale bord nog steeds alleen maar ontbrekende letters invoeren.....

    Zowel toetsenbord op mac als keyboard doen dezelfde toetsen het niet, dus of dat aan het schoonmaken ligt?

    Software? Weet ik niet. Wellicht clean-install?
  • timoshatimosha    Moderator
    January 2017 aangepast
    @RoelvanHoof
    Wanneer ik inlog komt de letter k in mijn wachtwoord voor Dan werkt de k blijkbaar wel???
    Op dat ogenblik zijn er nog geen (kernel) extensies en/of tooltjes van derden actief. Kijk eens na welke "handige tooltjes" je allemaal gebruikt.

    Je kan de MacBook ook eens opstarten in Single User mode door cmd+s te drukken tijdens het opstarten. In Single User mode kan je in de command lijn de toetsen testen. Als dat allemaal werkt moet je de oorzaak van het probleem gaan zoeken in progjes van derden.
  • Dank je!

    Hoe doe ik dit: " Kijk eens na welke "handige tooltjes" je allemaal gebruikt."
  • Je kan de MacBook ook eens opstarten in Single User mode door cmd+s te drukken tijdens het opstarten. In Single User mode kan je in de command lijn de toetsen testen.

    Doen het allemaal!

    progjes van derden??? Deze CleanMyMac 3?
  • timoshatimosha    Moderator
    Als alle toetsen in Single User mode en in login mode werken dan betekent dit inderdaad dat het probleem veroorzaakt wordt door iets wat je gedownload en geïnstalleerd hebt. Ik ben geen fan van CleanMyMac maar ik kan mij niet voorstellen dat dit het probleem veroorzaakt.
  • January 2017 aangepast
    chips dan toch maar clean install, ben ik van de rommel af -:)

    Ik ben geen fan van CleanMyMac , Welke dan? Of niet nodig?

    Hoe zie ik wat er allemaal draait op de achtergrond?
  • timoshatimosha    Moderator
    In principe heb je geen CleanMyMac nodig. macOS is niet hetzelfde als Windows waar je om de paar dagen iets moet gaan opkuisen. macOS ruimt zelf troep op.

    De processen op de achtergrond kan je bekijken met de Activity Monitor (die staat in Hulpprogramma's).
  • January 2017 aangepast
    Top! App gevonden
    En waar moet ik dan op letten?
  • Dank voor jullie support.

    Heb OS helemaal opnieuw geïnstalleerd. Probleem opgelost.

    CleanMyMac niet meer gebruiken, sinds het bericht dat macOS dit zelf doet, thanks.

    Heb nu wel ineens 60 gig aan ruimte erbij, haha. Zou nog mooier zijn indien je compleet via iCloud zou kunnen werken en niet op je mac ? Is dat mogelijk? Nu zie ik veel download symbooltjes

    gr Roel
  • timoshatimosha    Moderator
    January 2017 aangepast
    Tof dat het opgelost is. Trouwens:
    de letters uio jkl m
    zijn op sommige toetsenborden, maar niet de originele Apple Mac toetsenborden, een numeriek toetsenbord dat wordt ingeschakeld door een functietoets of software. Dus, zoals zo vaak, weer eens een probleem dat duidelijk niet veroorzaakt wordt door macOS 10.12 Sierra.

    iCloud is hoofdzakelijk een synchronisatie mechanisme met cloud opslag (iCloud Drive). Meer niet.
  • OK, dank voor je bericht.
    Kom er nu achter dat al mijn berichten verdwenen zijn. Mijn accounts staan er goed in. Op iPhone en iPad zijn de berichten wel te lezen????
  • QuintenQuinten    Moderator
    Wat bedoel je met berichten?

    Het helpt vaak om de accounts uit de instellingen (Systeemvoorkeuren ▸ Internet accounts) te verwijderen en deze opnieuw toe te voegen.
  • Op mijn Macbook pro late 2011 heb ik zeer lang een probleem gehad met niet werkende toetsen ghjkl. Vandaag echt structureel. Al adressen opgezocht om het toetsenbord te laten repareren. Nog één keer zelf problemen, en wonderwel het is opgelost. Hoe?

    1. ga naar Systeemvoorkeuren en kies voor Toetsenbord
    2. vink Toon toetsenbord- en Emojiweergave in menubalk aan
    3. klik op icoon toetsenbord- en Emojiweergave boven in balk op bureaublad
    4. kies voor Toon toetsenbord weergave
    5. druk in het schermpje op de Option toets tegelijkertijd met een niet werkende toets
    6. laat de Option toets los
    7. probleem (iedergeval tijdelijk) opgelost. Als het probleem weer opduikt, weer hetzelfde ritueel

    Blijkbaar toch een of ander softwarematig probleem in OSX. (ik gebruik Sierra).
  • goedenavond, ik heb een soortgelijk probleem: de letters uio jkl m doen het niet meer. Erg irritant.

    Is wns een instelling of software. Iemand een idee hoe op te lossen? Gebruik High Sierra 10.13.4
  • Intussen opgelost na wat verder zoeken, pffffff.

    Via Systeemvoorkeuren -> Toegankelijkheid -> Muis en Trackpad
    activeer muistoetsen uitvinken
  • QuintenQuinten    Moderator
    Super!
Log In of Registreer om te reageren.