Hoeveel externe monitoren te koppelen aan iMac en/of aan MacBook?

Ik overweeg dit jaar een nieuwe MacBook of een nieuwe iMac aan te schaffen.
Het is de bedoeling daar 2 externe monitoren aan te hangen voor:
1) mijn werk
2) fotobewerking in Lightroom.

Ik vraag me echter af of dit nog wel mogelijk is met de nieuwere MacBooks, immers daar zijn steeds minder poorten beschikbaar.
Ik meen dat de iMac wel meerdere poorten heeft, maar de MacBook niet.
Dit lijkt Apple minder interessant te maken voor de (zakelijke) mobiele gebruiker die extra schermen nodig heeft.

En als er genoeg poorten beschikbaar zijn, zijn de prestaties van de MacBook dan goed genoeg om 2 extra schermen te ondersteunen?

Wie kan me hierin adviseren?

Jaap

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Ik raad je af om een macbook te gebruiken wanneer je Lightroom gaat gaan gebruiken. Je kan net zoals in je vorige vraag over de macbook air. maar 1 scherm aansluiten via de deelstekker van Apple. En vervolgens via een Apple tv een tweede scherm (maar die komt wat achter). Omdat je een tweede scherm aansluit zal dit ook kracht vragen van de macbook en daar zit het hem net, de macbook is indat opzicht niet veel sterker (zelfs maar even krachtig, als de Macbook Air). Je kan beter 200 euro extra neerleggen voor een basis model macbook Pro. Deze kan wel 2 schermen aansturen of 1 4K scherm.

    Trouwens mocht ik je nog extra raad geven. Als het niet belangrijk dat de computer mobiel moet zijn, kies je best voor een iMac.
    Je hebt in eerste instantie een veel groter scherm, maar de computer is ook een stuk krachtiger. Daarbij komen de vele extra poorten. Ik zou dan ook voor de 4K versie van de iMac gaan, deze heeft meer kracht in processor en ook nog eens een retina scherm met een breder kleuren gamma. Maar hier kan je helaas geen RAM uitbreiding doen achteraf zoals bij de 27" 5K iMac. Dus kies vooraf bewust voor de grote van de RAM.
  • Dankjewel voor je advies Quinten, dat helpt me zeker!

    Tot voor kort zou ik niet aan een iMac hebben gedacht, maar hoe meer ik de dingen op een rijtje zet, des te meer ik toch die richting begin op te schuiven.

    Voor mobiel (werken) zou een iPad met een los toetsenbord ook uitkomst kunnen bieden.

    Ik ga er nog eens goed over nadenken.

    Jaap

  • QuintenQuinten    Moderator
    Ik zou die iPad dan enkel gebruiken voor presentatie. En niet voor bewerkingen. Veel apps zijn er al op beschikbaar maar nog niet sterk of uitgebreid genoeg. Lightroom is daar een goed voorbeeld van.
Log In of Registreer om te reageren.