Mails en Mappen verdwenen

Ik heb een iMac en bij toeval heb ik een map in mijn email verwijderd. Op zich zou dit geen probleem mogen zijn daar er permanent een ex hd aangesloten is en Time Machine is actief.

Diverse forums geven aan dat je met activeer TM alles terug kan plaatsen, niet gelukt. Ik krijg niets van overzicht van mijn mappen en mails.

Als ik met finder ga kijken (op de ex hard disk) in de biliotheek dan vind ik bij messages enkel Plugins, maar geen mails.

Wat ik ook probeer, niks terug te vinden van de mappen en de inhoud, precies of er nooit iets in de mail app heeft gezeten.

Alle bestanden, foto's, muziek en andere documenten vind ik wel terug, toch iets ...

Systeem; imac OS 10.13.3

Wie kan mij hier op de goede weg zetten ?

Bedankt bij voorbaat.

Fr

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    March 2018 aangepast
    Kan je eens aangeven waar je die map hebt verwijderd. In het programma Mail of in Finder ~/Library/Mail.

    Je kan ook via Migratieassistent de hele Time Machine terug zetten, dat bespaart u veel moeite met zoeken. Maar jouw computer is wel even bezig.

    https://www.appletips.nl/migratie-assistent/
  • Beste,

    Bedankt voor u tip omtrent migratie assistent, doch ik vrees dat dit niets oplevert, alles op de externe HD is ok, behalve de mails zijn niet te vinden

    Het is zo dat ik de mappen op mijn mac (lokaal "on my mac") heb verwijdert en naar mijn online platform Telenet heb verplaatst. Zo hou ik alle mails steeds bij de hand op verplaatsing.
    Het verplaatsen heb ik op volgende wijze gedaan, de mappen één voor één gesleept naar mijn email account, nadien verwijdert van de lokale HD. En net toen heb ik wellicht de map gewist die blijkbaar niet mee gekopieerd was.
    Bij het verplaatsen heb ik blijkbaar een van de mappen met mails verloren en bijgevolg ben ik een behoorlijk aantal mails kwijt die nogal belangrijk zijn en kunnen zijn.

    Als ik zoek naar de map in mijn Time Machine vind ik niets terug, ook niet van voor de datum dat ik de mappen en bijhorende mails heb verplaatst.
    Zowel in de .../Macintosh HD/Bibliotheek/Messages op de interne HD als op de Externe HD (Time Machine) vind ik geen mails terug. Enkel een map "PlugIns" met wat submapjes die geen steek houden wat email betreft, denk ik toch.

    Het lijkt erop dat ik ofwel op de verkeerde plaats zoek, ofwel de mails niet in de backup zijn meegenomen door TM, wat mij sterk zou verwonderen...

    Als ik dan zoek via "Activeer TM" lukt het ook niet. Wel vind ik bestanden en andere documenten terug, dus TM doet zijn werk toch goed, alleen mijn mails zijn voorlopig zoek ...

    Ik heb enkele HD's die ik zo nu en dan wissel, ook op deze Hd's geen mails te vinden, al de rest van de data wel. Ook de emails die ik verplaatste vind ik nergens in de geschiedenis terug, heel vreemd ?!


    Dus de eerste vraag die ik mij nu stel
    - zoek ik op de juiste plaats ?

    De tweede vraag
    - is het mogelijk dat TM selectief kopieën neemt ?


    Alvast bedankt voor de reactie
  • Je kan Time machine ook lanceren terwijl je in Mail zit.
    Dan kan je dag voor dag netjes terugbladeren tot de mappen "on my mac", die je ondertussen verhuist hebt terug zichtbaar worden. Dan kun je de betreffende map terugzetten rechtstreeks in mail, dus NIET de omweg via de finder...
    Het terugbladeren kan wel even duren...
  • TM lanceren in de mail ? daar is niets te vinden.
    Zelf als ik zoek op de huidige kopieën van mac zie ik niets van mijn mails. de zogenaamde map 'mail' is niet terug te vinden in TM. Dus bij een crash ben ik al mijn mails kwijt als ik het laat berusten bij TM

    Ik vrees dat het een verloren zaak wordt. Ik heb hier alvast één ding geleerd, vertrouw nooit op één kopie of backup systeem, en inderdaad ook niet op een mac.

    Vanaf nu worden ook mijn mails net zoals de rest van mijn data op twee totaal verschillende wijzen/systemen worden bewaard.

    Behoudens er nog een wonder geschied ben ik behoorlijk ontgoocheld in TM van Apple.
  • timoshatimosha    Moderator
    March 2018 aangepast
    Mails staan in:



    En ik kan je verzekeren dat die directory wordt opgenomen in de TM backup en daarom kan die ook met TM teruggezet worden.

    Schelden op Apple en TM gaat het probleem in ieder geval niet oplossen.
  • Timosha hartelijk bedankt! dit was heel leerzaam, ook voor mij
  • Timosha,

    als ik kijk in de HD van de mac, ja dat klopt. Ik vind daar de actuele mails in terug.
    - hier vind ik de map "bibliotheek" terug en de map "mails"


    Indien ik via Finder kijk naar mijn ex HD (backup/mac/gebruiker/datum backup/gebruiker/naam van de gebruiker/
    - hier vind ik de map "bibliotheek" niet terug, dus ook de "map" mails niet

    ik heb van alles bekeken maar lijkt het alsof ik bepaalde niet mappen meegenomen zijn ofwel staan ze verborgen. Of ik doe iets verkeerd

    schelden op mac, zo zie ik het niet, mijn excuses, , alleen een beetje op de zenuwen omdat ik het maar niet vind. Ondanks alle tips en prachtige uitleg van verschillende mensen nog steeds geen stap verder.

    Ik snap het niet meer, echt niet.


  • timoshatimosha    Moderator
    March 2018 aangepast
    Indien ik via Finder kijk naar mijn ex HD (backup/mac/gebruiker/datum backup/gebruiker/naam van de gebruiker/
    - hier vind ik de map "bibliotheek" niet terug, dus ook de "map" mails niet
    Een Time Machine backup is een incrementele database. Wat op het eerste zicht lijkt op een "map" kan in werkelijkheid een hard link zijn. Als het lijkt of een "map" ontbreekt dan staat die in een ouder incrementeel segment.

    In een TM backup sparsebundle gaat men dus niet naar mappen "kijken" met Finder. Ook prutsen met Finder in een TM backup sparsebundle doet men beter niet omdat men dan de hele incrementele database structuur kan verknoeien. In een TM backup gaat men met het Time Machine programma kijken en eventueel gegevens terugzetten. Het Time Machine programma heeft een ingebouwde soort van Finder die alle incrementele segmenten weer chronologisch aan mekaar knoopt.

Log In of Registreer om te reageren.