Inloggen bij instellingen lukt niet - systeemvoorkeuren op MacBook Pro

Zojuist heb ik de volledige- en verkorte naam via gebruikers en groepen veranderd. Dit heb ik gedaan omdat er nadat iemand mijn MacBook had gemaakt, mijn naam verkeerd had gespeld. Na verloop van tijd is dit niet handig, vooral omdat ik mijn iPhone ook aan mijn MacBook heb gekoppeld.

De volledige- en verkorte naam heb ik via geavanceerde instellingen veranderd. Vervolgens heb ik mijn MacBook opnieuw opgestart (dit had ik gelezen op de Apple site). Maar nu kan ik het hangslot (o.a. bij gebruikers en groepen) niet meer ontgrendelen. Mijn gebruikersnaam werkt niet meer. Ik heb zowel mijn oude als nieuwe naam gebruikt (het wachtwoord onveranderd), maar ik kom de beheerders-instellingen niet meer in.
Hoe los ik dit probleem op?

De enige beheerder van de MacBook ben ik, dus het is erg fijn als ik weer de volledige toegang tot de instellingen kan krijgen.

(De toegang tot de MacBook op het vergrendelscherm heb ik gelukkig nog wel.)

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Een paar mogelijke oplossingen:

    - Probeer eens jouw naam te spellen zoals het zou op een amerikaans Querty toetsenbord zou zijn. In Vlaanderen (Azerty) gebeurt dit vaak dat bv de Q en A van plaats worden gewisselt.

    De gebruikersnaam is ook die zoals de Thuis map. In Finder onder /Users Zie je dat dan ook. Om dat pad in te geven Ga je in de Menubalk van Finder naar Ga ▸ Ga naar map.

    (beginner)
    Je kan altijd in eerste instantie eens proberen om je besturingssysteem opnieuw te installeren. https://www.appletips.nl/os-x-opnieuw-installeren-zonder-je-gegevens-te-verliezen/

    (expert)
    Als Beveiliging en Privacy ▸ FileVault Is uitgeschakeld.
    Dan kan je jouw wachtwoord wijzigen. zie: https://www.appletips.nl/os-x-het-wachtwoord-van-een-gebruiker-wijzigen/
    Daar zie je ook direct jouw juiste gebruikersnaam.

    Nog een tip: Als die persoon die jouw Mac heeft gemaakt, werkt voor een Apple hersteldienst, moeten zij 3 maanden garantie geven op eventuele fouten die kunnen optreden na de herstelling. Andere hersteldienstbedrijven, hebben dat vaak ook in hun contract opgenomen. Privé personen hoeven zich daar niet aan te houden, maar mocht die persoon toch voldoende kennis hebben is het misschien toch aangeraden om opnieuw met hem/haar opnieuw contact op te nemen.
  • March 2018 aangepast
    De gebruikersnaam heb ik gevonden via Finder. Maar deze doet het niet in combinatie met mijn wachtwoord. Daar heb ik echter niks aan veranderd. Doe ik nu iets verkeerd?
    Is het nu wel verstandig om mijn Mac opnieuw te installeren? (De vorige keer is mijn Mac tijdens zo'n update uitgevallen/gecrasht, vandaar dat ik hier nu voorzichtiger mee ben.)

    Een privé persoon heeft mijn Mac de vorige keer gemaakt. Ik wilde eerst zelf even kijken of ik dit zelf kon oplossen. ;)
  • QuintenQuinten    Moderator
    De herinstallatie volgens de link geeft geen probleem. Zo lang de Mac stroom heeft en internet verbinding
Log In of Registreer om te reageren.