Ram geheugen upgraden, enkele vragen

JMRJMR
February 2018 aangepast in Hardware problemen
Mijn mac 21.5 inch Late 2013 gaat binnenkort naar de reseller store om het ram geheugen van 8 naar 16GB up te graden.
Ik heb 2 vragen.
-Zal ik achteraf een backup moeten terugzetten?
-Is het upgraden van geheugen wel een goede oplossing om vlotter te kunnen werken met grote videobestanden in iMovie?
Dank u wel

Reacties

  • RAM-geheugen kan zo"bijgeprikt" worden; dat heeft geen effect op bestanden, dus je hoeft daar niet voor te back-uppen.
    Ik neem aan dat je duidelijk verschil merkt als je in iMovie werkt.
  • QuintenQuinten    Moderator
    beste @JMR,
    dat is inderdaad een wijze beslissing.
    Maar, Ik vind dit persoonlijk een dure oplossing voor een toestel dat nu 5 jaar oud is, het is misschien aangeraden om dat niet te doen. En die computer eerder simpele taken te geven, zoals boekhouding of te laten dienen als mediahub.

    Mocht ik je een nieuwe computer mogen aanraden dan zou ik kiezen voor de iMac 21,5" met Retina (omdat die een zwaardere processor heeft) en daar direct kiezen voor een 16 GB RAM upgrade. Op zich is dan het ook interessant om te gaan voor een Fusion Drive omdat dit gevoelig sneller is dan de klassieke harde schijf.

    Wat de grote videobestanden betreft. Het is te zien wat dit is. Bedoel je in lengte, dan is dat inderdaad een handige oplossing om wat extra ram te steken en zo meer kan laden in je werkgeheugen. Gaat het over 4K beelden, dan is het beter om eens te kijken naar een nieuwe computer met een betere processor, omdat die meer kan verwerken in 1 keer.

    Even beeltenis: Bord = RAM, Handen = processorsnelheid (GHz) en mond = Processor.
    Om een wedstrijd zo veel mogelijk eten in een minuut te winnen. Heb je hebt zo vel mogelijk handen nodig die continu je mond — die liefst zo groot mogelijk is en snel kan kauwen — moet voeden.
  • @Leonard, @Quinten,
    Bedankt voor de informatie!
Log In of Registreer om te reageren.