SATA snelheid MBP

Hallo allemaal,
ik wil in mijn oude MacBookPro5,2 een SSD zetten om hem sneller te maken.
Geheugen is al maximaal met 2x 4GB geïnstalleerd.
Maar welke SSD kies ik?
Een SSD met SATA3 of met SATA2?
Op diverse websites lees ik dat een SATA3 SSD compatibel is met een SATA2 MBP.
Dus dan zou het niet uitmaken of ik een SATA3 of een SATA2 SSD koop.
Maar ik lees ook nog iets anders:
Namelijk op http://www.onlinemacwinkel.nl/opslag/ssd/ lees ik bij alle SSD schijven van OWC (dus even een willekeurige OWC SSD aanklikken):
"Hoewel SATA3.0 6Gb/s SSD’s wel zullen werken in bovenstaande Mac’s, zal dat zijn op SATA1.0 1.5Gb/s in plaats van de SATA2.0 3.0Gb/s die bovenstaande Mac’s aan kunnen."
Met andere woorden, hierdoor maakt het WEL verschil of ik een SATA3 of een SATA2 SSD koop. Want dan zou in mijn MBP en SATA2 SSD dus sneller werken dan een SATA3 SSD.
Weet iemand of dit klopt?
Ik heb deze vraag ook gesteld aan onlinemacwinkel.nl, maar ik heb nog geen antwoord ontvangen.
Ik hoor het graag!
Groet, Frank.

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    January 2018 aangepast
    Alle SSD met een Sandforce controller zullen in die Mac op de laagste SATA I snelheid van 1.5 Gbps draaien. Een Samsung 850 EVO SATA III SSD bv. zal op 3 Gbps werken.

    Lees ook het onderstaande topic eens:

    https://genius.appletips.nl/discussion/comment/10662/#Comment_10662
  • Timosha,
    bedankt voor de info en voor de link naar het topic.
    Dit is precies de informatie die ik zocht.
    Ik kies dus in ieder geval een SSD zonder Sandforce controller.
    En een Samsung 850 EVO lijkt inderdaad de beste keuze, want zelfs de Amac winkel raadt deze SDD aan.
    En het is dus prima als dit een SATA3 SSD is.

    Wel hoop ik dat mijn MBP op transfersnelheid SATA2 werkt en niet slechts op SATA1.
    Want hier heb ik plots twijfels over.
    Want als ik kijk in El Capitan bij System Information > Hardware > SATA, zie ik het volgende:

    Link Speed: 3 Gigabit
    Negotiated Link Speed: 1.5 Gigabit

    Enig idee wat dit betekent?
    En als ik de Samsung 850 EVO inbouw, werkt deze dan op 3 Gbps (SATA2) of slechts op 1,5 Gbps (SATA1)?
    Ik hoop dat je ook hier duidelijkheid over kan geven.
    Groet, Frank.


  • timoshatimosha    Moderator
    Die Seagate Momentus 7200.4 ST9500420ASG 500GB 7200 RPM zou in ieder geval op 3 Gbps moeten werken want dat is een SATA II HDD.

    Ik heb verschillende Samsung 850 EVO SSD ingebouwd in oudere MacBook Pro en Mac Mini met SATA II interfaces. In alle gevallen werken die Samsung SSD op 3 Gbps.

    PS:
    Heel raar dat die HDD twee recovery partities heeft.




  • Beste Timosha,
    opnieuw bedankt voor jouw antwoord.

    Inderdaad, ik zie dat zowel mijn MBP als mijn huidige HDD, beide 3 Gbps aankunnen, terwijl de transfersnelheid ingesteld staat op 1,5 Gbps.
    En ik heb nooit iets gewijzigd hierin, dus dit zijn de oorspronkelijke fabrieksinstellingen.
    Dit klinkt alsof ik al 9 jaar werk met mijn MBP die qua lezen / schrijven op de HDD slechts op halve kracht functioneert. En dit heeft Apple zo ingesteld! Heel vreemd!
    Maar belangrijker nog, wanneer ik vooruit kijk, vraag ik mij af hoe ik ervoor kan zorgen dat mijn MBP wel gaat communiceren op 3 Gbps wanneer ik de Samsung 850 EVO SDD heb ingebouwd!
    Hoe kan ik hiervoor zorgen?
    Heeft dit te maken met firmware?

    Over de dubbele recovery partities: Ik heb geen idee waarom. Wel heb ik al meerdere keren en her-installatie gedaan, via USB, waarbij ik eerst alle partities verwijder en dan tijdens de installatie een nieuwe partitie aanmaak. Of zou het zijn gekomen doordat ik heel lang ben blijven doorwerken met Snow Leopard en toen in 1 keer de overstap naar El Capitan heb gemaakt? Nouja, voor wat deze vraag waard is, want met een nieuwe SSD is dit ook meteen opgelost :-)

    Frank
  • timoshatimosha    Moderator
    February 2018 aangepast
    Ik denk dat je de reden van het probleem in die Seagate Momentus HDD moet zoeken. Ik heb hier nog een Mac Mini Late 2009 met 2 X 1 TB HDD en die werken wel perfect op 3 Gbps op exact dezelfde SATA II interface als in jouw MacBook Pro. Dat zijn wel moderne Seagate HI BarraCuda SATA III (6 Gbps) HDD.

    Aan El Capitan ligt het zeker niet.
    En dit heeft Apple zo ingesteld! Heel vreemd!
    Ik weet dat het bon ton is om Apple van alles de schuld te geven. Maar hier zit je er toch vierkant naast. Quod Erat Demonstrandum.






  • Mijn MBP is weer supersnel!
    Misschien nog wel sneller dan destijds met het oorspronkelijke Leopard. ;)
    En hij werkt op SATA2 3 Gbps.
    Ik koos voor de SSD Mercury Electra van OWC, omdat deze SSD speciaal wordt aanbevolen voor oudere Macs. Gekocht via onlinemacwinkel.
    En ik heb meteen een schone installatie van El Capitan uitgevoerd.
    Bedankt voor jouw adviezen Timosha!
  • timoshatimosha    Moderator
    February 2018 aangepast
    Ik zie dat TRIM Support niet geactiveerd is. Ben niet zeker of die OWC SSD TRIM ondersteunt. Voer het onderstaande terminal commando eens uit:

    sudo trimforce enable

    Wacht geduldig tot het commando uitgevoerd is. De Mac zal dan herstarten. Kijk nu na of TRIM geactiveerd is.
Log In of Registreer om te reageren.