HELP! Binnen een minuut na het opstarten van mijn iMac loopt deze vast en doet dan niets meer.

Goedenavond,

Op woensdag 24-1 heb ik in de ochtend voordat ik na werk ging een update gedaan van als het goed is iTunes 12.7.3. (maar dat weet ik niet meer zeker. Ik dacht zelf dat ik ook vluchtig iets had zien staan van safari) Maar toen ik na werk de computer opgestart had liep deze binnen een minuut al vast. De muis stond stil (je zag nog niet eens de strandbal rond draaien) ik had net op dat moment een programma open gezet en deze kon ik ook niet meer afsluiten met de toestencombinatie option, command en esc. Tijd stond ook stil. Toen nog een paar keer opnieuw opgestart maar het probleem blijft. Ik heb ook gekeken of hij vast loopt als ik gastgebruiker kies maar ook hier loopt hij vast.

Toen heb ik de computer in veilige modus opgestart en daar deed het probleem zich niet voor. Programma’s die automatisch opstarten heb ik uitgezet. Maar dit hielp ook niet. Daarna nog de IMac op gestart met de toets “D” ingedrukt zodat het diagnostisch informatie Apple programma kon starten. Hier kwam niets uit. De enige referentie code die hij aan gaf was ADP000. Wat betekend dat er geen problemen zijn. Ik kan op internet ook geen meldingen vinden dat anderen dit zelfde probleem hebben. Ik heb nog Sierra op de computer staan. Zou het helpen om te updaten naar High Sierra? Maar dan wel in de veilige modus aangezien ik geen kans krijg om iets te doen in de normale omgeving.

Ik heb helaas ook geen back up gemaakt omdat ik geen externe harde schijf of timecapsule heb. Ik weet dus niet of mijn bestanden zoals foto’s, documenten, spreadsheets en zo nog blijven bestaan als ik bijvoorbeeld het systeem er opnieuw op zou zetten met behoud van persoonlijke gegevens, data en instellingen?

Ik denk zelf dat het probleem iets te maken heeft met de update die ik gedaan heb. Aangezien ik hier niets meer van terug kan vinden als je kijkt bij updates via de app store terwijl dat normaal wel zo is. Mijn moeder heeft ook de update op die dag gehad maar bij haar zie je wel staan dat deze geïnstalleerd is.

Ik heb screenshots erbij gedaan van het rapport wat naar Apple gestuurd wordt nadat ik de computer abrupt uitgezet had. Misschien dat iemand hier iets in kan vinden. Ik zie er wel een regel tussen staan die misschien van belang is namelijk:

BSD process name corresponding to current thread: esets_daemon
Boot args: debug=0x8144 _panicd_ip=127.0.0.1 kdp_match_name=mojo

Ik hoop dat iemand weet wat er aan de hand is en wat ik er aan kan doen om dit opgelost te krijgen?

Nog wat gegevens over het systeem:

macOs Sierra
Versie 10.12.6
iMac (retina 5k, 27-inch, late 2015
Processor 3,3 Ghz Intel Core i5
Geheugen 8 gb 1867 Mhz DDR3
Videokaart AMD Radeon R9 M395 2048 MB

Met vriendelijke groet,
Wendy




Reacties

  • WesleyWesley    Beheerder
    Het kan inderdaad gekomen zijn door de update, beste kun je macOS eens opnieuw installeren. Dit kun je doen zonder gegevens te verliezen: https://www.appletips.nl/os-x-opnieuw-installeren-zonder-je-gegevens-te-verliezen/

    Ook kun je deze oplossingen eens proberen: https://www.appletips.nl/problemen-met-je-mac-en-os-x-oplossen/
  • Ik zal dit uit gaan proberen. Ik was dit wel tegen gekomen op het internet maar ik wist niet zeker of dit ook in mijn geval een optie was. Ik wil wel voor de zekerheid een backup maken voor het geval dat er toch iets mis gaat. Maar kan ik die back up ook maken via de veilige modus of werkt dat niet?
  • WesleyWesley    Beheerder
    Je kunt het proberen, geen idee of het volledig gaat lukken.
  • Ik heb eerst een back up gemaakt in de veilige modus en dat is helemaal gelukt. Ik heb toen geprobeerd om eerst de combo update te installeren maar hij gaf aan dat mijn iMac hier niet voor in aanmerking kwam. Waarom dat was is mij onduidelijk aangezien ik de juiste versie gedownload had wat in mijn geval Sierra was. Daarna heb ik toch maar macOs opnieuw geïnstalleerd en nu werkt het allemaal gelukkig weer. Dank je wel voor je hulp. Deze discussie kan nu afgesloten worden.
Log In of Registreer om te reageren.