Nieuwe SSD in MacBook Pro geplaatst maar is niet werkend te krijgen

Goedemorgen,
Ik heb in een MacBook Pro uit 2012 een nieuwe harddisk (Samsung 860 EVO 1Tb) geplaatst. Ik heb van alles geprobeerd maar krijg hem niet aan de praat. Ik heb als eerste een backup via Time Machine op een NAS gemaakt. Daarna met behulp van Carbon Copy Cloner de huidige harddisk van 750 Gb naar de nieuwe,via USB aangesloten, schijf gezet. Dit duurde lang maar werd zonder fouten uitgevoerd. Daarna de MacBook afgesloten en de nieuwe SSD in de MacBook geplaatst en deze aangezet. Hij lijkt op te starten maar een tijdje verschijnt er een scherm met een verbodsteken en hij start niet verder op. Volgens Apple betekent dit dat er geen geldige systeemmap gevonden zou zijn. Daarom heb ik het hele ritueel herhaald, maar het klonen uitgevoerd met SuperDuper. Dit heeft exact hetzelfde resultaat. Daarna heb ik de MacBook opgestart met MacOS recovery en daar gekozen voor het terugzetten van een Tim Machine backup. Ik krijg daar niet de mogelijkheid om de netwerkschijf te kiezen.
Wat kan ik nog meer doen, of wat doe ik verkeerd?

Reacties

  • Kun je wel met je nieuwe SSD aangesloten aan USB opstarten?
  • Ja, als de SSD via USB aangesloten start hij wel op vanaf de originele schijf. Als de SSD in de macbook zit en de originele schijf via usb is aangesloten, wil hij vanaf de originele schijf ook niet opstarten.
  • waarschijnlijk slechte interne SATA cable in je MBP
    meerdere malen meegemaakt, klinkt niet geheel logisch, en toch ook weer wel, want met een ssd wordt die kabel veel zwaarder belast dan met de originele HDD...
  • Dank je MrBelloNLD. Klinkt logisch. Kan zo'n kabel vervangen worden?
  • En... opstarten met de oude schijf.
    Dan opstarten met Command-Option-R
    En dan hopen dat je alsnog de keuze krijgt om dat nwe systeem op de SSD te zetten???
    Ben niet zeker hoor.
  • February 2018 aangepast
    Hou een bedraadde muis bij de hand.
  • Rene ? - heb je er wel aan gedacht om het Apple HFS te gebruiken en niet het windows systeem ?
  • En @Stargate brengt me op ‘n idee:
    Eerst formater op Uitgebreid journalle en de onderliggende schijf (Weergave - Toon alle apparaten) formateren op APFS
    IK ben zeker hoor. Ken nog geen ssd
  • Waarom dit met het externe programma Carbon Copy Cloner (CCC) doen als
    de schone installatie
    na formatteren met het Apple Schijfhulpprogramma,
    met de apple recovery functie [cmd+R]
    na het creëren van een appel OSX opstartschijf
    het terugzetten schijfkopie ook kan?
    Daarnaast is er ook nog de apple migratieassistent waarmee het terugzetten op de gecreëerde opstartschijf ook kan?
  • timoshatimosha    Moderator
    @OMT

    Het voegt niets toe om in al die oude topics een kruistocht tegen CarbonCopyCloner (CCC) te beginnen!
  • Het gaat me niet om een kruistocht. Ik wil weten wat de CCC toevoegt aan de eigen functies van apple.
    Dat is me namelijk helemaal niet helder.
  • Met CCC kun je veel meer. Je kunt een kopie van je hele systeem maken. Met Time Machine worden niet alle systeembestanden gebackuped. Je kunt bijv. een bootable kopie van je systeem maken op een USB-schijf. Je kunt bepalen wanneer CCC een (incrementele) kopie moet maken, volgens een vast schedule. Maw. veel mogelijkheden voor de liefhebbers, meer dan met Time Machine. Time Machine is voor veel mensen voldoende, zodat ze tenminste een backup maken, maar CCC is voor mensen die meer willen.
  • Goeie dag,
    Ik heb hier een gelijkaardig probleem.
    Ik heb ook een nieuwe SSD EVO 870 aangemaakt om intern te plaatsen maar krijg hem aan geen kanten werkende.
    Ik heb met disk maker een USB aangemaakt van High Sierra.
    Die had ik gedownload van appelcoach.nl/app/idc
    Het USB stickie was vlug klaar en was bootable.
    Dan heb ik op die nieuwe SSD High Sierra gedownlod, die stond reeds in mijn programmas; en met discmaker overgezet naar die SSD. Dat heb ik gedaan op mijn andere Macbook pro early 2011. Ik heb die SSD, met SATA kabel aangesloten op deze Macbook, laten opstarten en dat gaf geen probleem.
    Heb die schijf dan veilig verwijderd en met die SATA kabel opgestart op die Macbook Pro mid 2012 maar dat lukte niet.
    Mac zag mijn schijf niet en wilde niet opstarten.
    Heb die dan met de cmd;option r toetsen in recovery laten gaan maar dat bracht mij niets op. Ik merk wel op dat de schijf wordt herkent.
    Ik heb dan uit ellende de volledige schijf terug gewist op mijn andere mac en weer dezelfde recovery procedure via internet gedaan. Ik kwam uit bij Catalina die ik dan ook op die SSD gezet heb. Dat werkte perfect.
    Dan heb ik deze Mac terug opgestart gekregen op mijn ander besturingssysteem High Sierra.
    Heb die SSD veilig afgesloten en aan de andere Mac gekoppeld via SATA wat dus wel werkte.
    Heb dan die schijf ingebouwd en het spelletje is opnieuw begonnen. Verbodsteken????
    Heeft er iemand raad?
  • Ik heb vorige week een EVO 870 in mn iMac gezet. Ik heb daarna geboot vanaf een bootstick met de macOS install erop en zo geboot en de data met time machine overgezet. Works as a charm. Is de schijf goed geformatteerd? In AFPS dus?
  • nog een keer je mac os opnieuw erover heen zetten dan kan je wel je schijf kiezen
Log In of Registreer om te reageren.