systeem neemt meer dan 700 GB in beslag . Is dat normaal

Ik kreeg een boodschap dat mijn harde schijf bijna vol was. dDat verwonderde mij want ik zet veel in de Cloud.
Ik ben eens gaan kijken wat er ruimte inneemt. En het is vooral het systeem.
Ik heb net een nieuwe installatie van OS gedaan, '
(geen Clean installatie ) maar alles is hetzelfde.
Kan iemand me uitleg geven, wat moet ik doen om dat systeem veel kleiner te maken?

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Dat zullen waarschijnlijk heel veel caches zijn.
    Mijn tip: Maak eerst een back-up van je toestel, via TimeMachine op een externe schijf of TimeCapsule. (Systeemvoorkeuren ▸ TimeMachine). Vervolgens je mac opnieuw installeren (Clean install). https://www.appletips.nl/clean-install-mac/ En Je back-up terug plaatsen bij het instellen van de computer. Hierdoor zal je systeem minder in beslag nemen.

    Ik zeg dit omdat bij mijn laptop (256GB) zo 90 GB heb vrijgemaakt.
  • hartelijk dank, ik ga het proberen, ik had al wel terug een install van OS gedaan maar geen Clean install
  • QuintenQuinten    Moderator
    En had die install van macOS al iets geholpen?
  • Het programma Coctail ruimt al die troep ook op.
    En is in ‘t begin gratis.
  • mjsmjs
    January 2018 aangepast
    Welke cloud programma's gebruik je? sommige (zoals iCloud en DropBox) zullen proberen alle bestanden ook op de locale HD te zetten (in cache).
    Vaak kan je het wel instellen om het niet altijd te cachen. B.v. iCloud Drive noemt dat 'optimize Mac Storage' (iCloud zet locaal als er ruimte is, maar geen verdere details)

    En als je 10.13 op een SSD gebruikt heb je APFS. Doordat er standaard snapshots gemaakt worden door time machine, zal 'leeg prullenmand' niet direct vrije ruimte opleveren. De ruimte komt vrij nadat snapshot verwijderd is (bij mij duurt dat meestal een week) Kan dit bij jou het geval zijn?
  • Hallo,

    ik gebruik snapshot niet maar wel iCloud en Dropbox, voor Dropbox zet ik maar een paar bestanden op de harde schijf
  • Nog een vraagje voor Quinten (ik weet niet hoe ik rechtstreeks kan reageren op je opmerking) Als ik een clean install doe en nadien de backup terugplaats dan zit toch het systeem ook in die backup??? Wordt dan niet volledig dat systeem teruggezet?
  • QuintenQuinten    Moderator
    @beekje Door een apenstaartje in je bericht te plaatsen kan je iemand aanspreken.
    Een clean install en een back-up terugplaatsen kan vaak helpen, maar soms ook weer niet. Ik voer dikwijls een herinstallatie van enkel het besturingssysteem zonder clean instal en dat helpt ook grotendeels.
  • Die herinstallatie had ik al gedaan maar dat heeft niet geholpen. De clean install het ik nog proberen , ik ga dat enkel doen als ik er alle tijd voor heb. Bedankt voor de tip
Log In of Registreer om te reageren.