macbook air geheugen vol, jetdrive lite gekocht, wat nu?

January 2018 aangepast in Hardware problemen

Beste,

Nieuw hier! Ben op zoek naar hulp: de opslag van mijn macbook air is bijna vol. er wordt bijna 100 gig in beslag door 'systeem'.

Hebben jullie enig idee waarom dat zoveel is? Ik draai gewoon de huis/tuin/keuken programma's, geen zware programma's oid. Check plaatje..

Om geheugen uit te breiden heb ik een Transcend JetDrive Lite gekocht. Deze heb in geplugt en ik zie hem ook terug bij 'Opslag' maar daar is ook alles meegezegd, in Finder zie ik hem niet staan en als ik iets wil opslaan wordt kan ik niet kiezen om op te slaan op de JetDrive.

Enig idee wat ik verkeer doe.

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Je kan best een harde schijf aan koppelen die een backup maakt van je computer. (TimeMachine in Systeemvoorkeuren). Zodra dat is gebeurd kan je de computer eens herstarten met comando + R ingedrukt en zo het besturingssysteem eens opnieuw installeren. Dat zal al veel helpen om systeem kleiner te maken qua grote. Succes
  • Ik heb een iMac met 1,11Tb fusion drive en High Sierra 10.13.2. Schijfgebruik is 466Gb waarvan 335Gb in gebruik door systeem. Na nieuwe installatie van besturingssysteem was systeem 345Gb groot!
    Door in iMovie mijn afgewerkte projecten volledig te verwijderen ging systeem naar 290Gb.
    Met "sudo du -d 1 -x -c -g /System" in terminal zie ik dat de systeemmap eigenlijk maar 8Gb groot is.
    Met "sudo du -d 1 -x -c -g /" kun je alle mappen zien. Alles klopt hier, ook mijn 8Gb systeem.
    Wat zit er dan nog in die 290Gb?
  • Misschien heb je in de Finder-voorkeuren aan- of uit-staan: laat externe schijven op de desktop zien.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Systeembestanden is alles wat in Bibliotheek zit, ook Caches enz.

    In eerste instantie is een herinstallatie van een besturingssysteem altijd handig. Het kan namelijk zijn dat je computer een verkeerde weergave geeft van je opslag, en dat dus doet met Systeem opslag.

    Daarnaast kan je ook je computer volledig wissen en opnieuw installeren met een vers besturingssysteem om vervolgens een TimeMachine back-up terug te plaatsen. Hiermee plaats je enkel jouw bestanden en de belangrijkste documenten terug.

    https://www.appletips.nl/os-x-time-machine-gebruiken-en-bestanden-uit-het-verleden-terugzetten/

    https://www.appletips.nl/clean-install-mac/
  • Ik heb juist een clean-install gedaan en backup van TimeMachine terug gezet, totale duur zo'n 5 uur. De systeemmap is nu van 290Gb terug groter naar 308Gb gegaan! Als er rommel in die systeemmap zit gaat alles dus mee over naar de nieuwe installatie.
Log In of Registreer om te reageren.