Time Machine gebruikt niet volledige capaciteit van de HD

Omdat ik op 27 december ineens al mijn mails kwijt was heb ik voor de eerste keer in 8 jaar mijn Time Machine backup gebruikt. Het werkte gelukkig goed.
Maar toen kwam ik een vreemd fenomeen tegen:

Mijn Time Machine harddisk is 1 Tb groot
Wanneer ik de TM voorkeuren open zie ik dat er 636Gb vrij is
Bij de opties staat dat de geschatte grootte van de volledige backup 393 Gb is. Dat klopt ook met de Finder gegevens.
ECHTER: in de voorkeuren staat ook dat de laatste backup dateert van 29 oktober 2017. Dat is minder dan 3 maanden!!

Ik heb begrepen dat het systeem als volgt werkt:
-Eerst wordt een volledige backup gemaakt
-daarna alleen zg "Incremental Backups"

Maar na 8 jaar zou mijn harddisk toch helemaal vol moeten zitten met incremental backups voor 600 Gb en een initiële van 400 Gb
Volgens mij duurt het zo jaren voordat de schijf vol is en het de oude incrementals gaat weggooien.

Ik krijg ook vaak een melding dat het systeem geen reservekopie kan maken.
Ik start dan de Mac opnieuw op en dan werkt het weer.

Iemand een idee wat er aan de hand is?

Cees




Reacties

  • WesleyWesley    Beheerder
    Wat is eigenlijk precies het probleem? Vind je het vreemd dat de schijf niet helemaal vol is? Alleen de wijzingen worden aangepast in de back-up. Gewiste onderdelen blijven inderdaad behouden, maar geen idee of dat dan ook daadwerkelijk 8 jaar terug gaat. Ik heb om de 3 jaar zowat een nieuwe MacBook en dan start ik opnieuw.
  • Dag Wesley
    Je hebt gelijk dat er niet meer dan 400Gb als backup hoeft te zijn omdat er in totaal ook niet meer is. Ik dacht dat die "incrementals" apart zouden worden opgeslagen. Dat is dus blijkbaar niet zo.

    Maar dan nog is het vreemd dat ik niet verder kan "terugkijken" dan 3 maanden toch?
    Wat staat er bij jou als oudste kopie op "Time Machine voorkeuren"?
    Cees
Log In of Registreer om te reageren.