Time Machine back-up terugzetten na een Clean install High Sierra

January 2018 aangepast in macOS 10.13 High Sierra
Ik heb ondertussen de high sierra op de mac staan. Deze werd geïnstalleerd bovenop de sierra( dus geen clean instal)
maar stel vast dat het systeem 197GB van de 256 in beslag neemt. Iets doet me vermoeden dat dit toch niet correct is.
Ik overweeg om toch een clean instal te doen. Ik heb ondertussen een backup gemaakt van de mac met time machine
Mijn vraag is nu. Als ik die clean instal doe en ik plaats mijn backup terug, krijg ik niet alle troep opnieuw op de mac.
Hoe gaat men hiervoor het best werk zonder dat ik alle programma's, en instellingen opnieuw moet doen.
Of kan ik het systeem om een goede manier op een andere weg goed zetten

doe ik dat via clean install en de backup terugzetten?
of doe ik dit via migratieassistent, en exporteer ik alles om het dan terug te importeren?
of kies ik voor re instal macOs vanuit de recovery schijf?

Of moet het via een andere weg. Ik hoor het graag van de experten hier op het forum

dank voor de info
Pascal

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Ik doe dit jaarlijks eens een computer via TimeMachine terug zetten. Het helpt wel degelijk om systeem kleiner te maken. Dus gewoon Cleaninstall en bij het "eerste" keer terug aanzetten kies je voor Timemachine terugzetten.

    Mijn laatste voorbeeld 90 GB vrijgemaakt.
  • January 2018 aangepast
    Quinten

    In dit artikel lees ik toch duidelijk als ik een oude backup terugzet, ik alle oude rommel
    opnieuw ga installeren. Is het dan wel verstandig om een clean install te doen en dan de time machine backup er terug op te gaan zetten?
    https://www.appletips.nl/macos-high-sierra-clean-install/
  • QuintenQuinten    Moderator
    Op zich ja je gaat oude rommel terug zetten, maar net die systeem files zullen niet worden terug gezet.
  • WesleyWesley    Beheerder
    De keuze is aan jou, migratie-assistent kun je ook gebruiken om bijvoorbeeld echt specifiek documenten, etc. over te zetten. https://www.appletips.nl/migratie-assistent/

    Wie het macOS systeem opnieuw wilt installeren zonder verlies van gegevens kan ook dit toepassen: https://www.appletips.nl/os-x-opnieuw-installeren-zonder-je-gegevens-te-verliezen/
  • Op deze mac stond initieel El Capitan. Kan ik nu nadat ik de schijf gewist heb onmiddellijk via een USB stick high sierra installeren

    de optie command +R of command alt + R werkt niet, ik krijg de melding dat hij een bestand niet kan vinden

    migratie, ik zie geen optie om mijn gegevens weg te schrijven naar een externe harde schijf. Ik heb maar één computer, dus kan ik hem niet overbrengen naar een andere computer of zie ik het mis.

    Ik zal dus een clean install doen en dan mijn backup van de time machine terugzetten.
    Tenzij er nog tips komen waarom bovenstaande zaken niet lukken
    Pascal
  • QuintenQuinten    Moderator
    Hij kan een bestand niet vinden? Toont de mac een map met een vraagteken?
  • QuintenQuinten    Moderator
    Een bijkomende tip: Het kan soms helpen om dit uit te voeren, omdat het kan dat de computer de verkeerde hoeveelheid vrije ruimte weergeeft.
  • Beste

    ik heb een USB gemaakt vanwaar ik de mac kan opstarten. Ik heb dan een clean instal gedaan en mijn backup via time machine terug gezet. Ik heb nu nog een systeem van 78,83GB ipv 200GB. Dat ziet er al beter uit, maar misschien zou het nog beter kunnen mocht ik alle programma's opnieuw installeren. Maar dat zou me teveel tijd kosten.
    Zouden er nog opties zijn om dat te verminderen, want op een macbookair met high sierre beslaat het bestand maar 43GB
    Mercie
    Pascal
  • QuintenQuinten    Moderator
    Via Time Machine kan je vragen om alles terug te zetten ook je Programma's (caches gaan hier ook niet mee)
  • Ik heb juist een clean-install gedaan en backup van TimeMachine terug gezet, totale duur zo'n 5 uur. De systeemmap is nu van 290Gb terug groter naar 308Gb gegaan! Als er rommel in die systeemmap zit gaat alles dus mee over naar de nieuwe installatie.
Log In of Registreer om te reageren.