Mac Pro blijft niet in de sluimerstand

January 2018 aangepast in Hardware problemen
Mijn oude vertrouwde Mac Pro 5,1 wil maar niet doorslapen wanneer ik hem in sluimerstand zet. Hij gaat netjes sluimeren, maar na een tijdje (langer dan een half uur) springt 'ie blijkbaar toch weer aan om vervolgens ook aan te blijven; ik ben er i.v.m. jonge kinderen 's nachts nog wel eens uit, en dan zie ik de gloed al in m'n werkkamer van m'n scherm dat toch weer aangesprongen is.

Nu kan dat natuurlijk meerdere oorzaken hebben...iets hardwarematigs dat 'm aanwakkert, of misschien een signaal via ethernet (sluimerstand uitschakelen via ethernet heb ik wel aangevinkt omdat ik 'm via m'n laptop wakker wil kunnen schudden). Maar wat is een logisch stappenplan om te achterhalen wat 'm uit z'n slaap houdt? Is het naslaan van een system log raadzaam (ik word helemaal krugel van al die regels)?

Hopelijk kunnen jullie me hierbij helpen.

Ohja, ik draai High Sierra 10.13.2


Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    De redenen waarom een Mac uit de sluimerstand komt kan je terugvinden in de Console log.
  • Yes, dat lijkt mij ook, alleen heb je tips over op welke termen ik moet letten of zoeken om te achterhalen wat 'm activeert? Er staan zo'n 10 regels per seconde in dus 't is nogal een aardig lijstje ;-)
  • timoshatimosha    Moderator
    January 2018 aangepast
    Je zou kunnen zoeken op... bijvoorbeeld "Wake reason:".

    PS:
    Ik zie trouwens dat er op die Mac Pro (Early 2009) macOS 10.13.2 (17C89) draait. Dat kan niet zonder geknoei en gepruts. De hoogste OS X versie voor die Mac is 10.11.6 (15G31). En een 6-Core Intel Xeon kan eigenlijk ook niet. Die Mac had een 4-Core of een 8-Core. Ben je heel zeker dat het geen Hackintosh is?

  • Nop, beslist geen hackintosh. Wel een originele 5,1 Mac Pro die zeer deskundig opgewaardeerd is met nieuwe processoren, flashblades en krachtige GPU i.v.m. het zware Photoshopwerk wat ik doe. Geen 'geknoei en gepruts' zoals jij het lekker kort door de bocht noemt (lekker profi van een admin trouwens), en 10.13 draait 'ie zonder problemen, net als 10.12, 10.11 etc...

    Ben nu trouwens met log show --style syslog | fgrep "Wake reason" aan 't achterhalen wat het is. Ben er nog niet helemaal uit, maar ik krijg een melding over 'IODisplayWrangler'.
  • Ohja, en zolang Apple nog geen fatsoenlijke Mac Pro's maakt, zijn we aangewezen op het opwaarderen van de laatste modulaire Mac Pro. Wat verder overigens perfect werkt en sneller is en de helft goedkoper dan de dikste trash can die je nu kunt kopen :)
  • timoshatimosha    Moderator
    Ohja, en met een gemodificeerd besturingssysteem (en hardware) kunnen de resultaten onvoorspelbaar zijn. Succes verder. :)
  • En jij ook de beste wensen!
  • Met precies dezelfde Mac en OS combinatie heb ik precies dezelfde problemen. Maar, en dat is een gok, het lijkt erop dat het gebeurd is na de installatie van Chrome. Daarvoor had ik het niet, bleef de Mac gewoon doorslapen.

    Heb je inmiddels een oplossing gevonden voor dit issue? Ik overweeg om eerst alle tooling die ik de afgelopen weken erop heb gezet stuk voor stuk te verwijderen.

    @timosha Na een ROM upgrade van de 4,1 naar een 5,1 is de machine daadwerkelijk een 5,1 geworden, High Sierra installeert gewoon zonder enig probleem en alles wordt gewoon herkend.
  • January 2018 aangepast
    Na allerlei omwegen uiteindelijk de oplossing ontdekt; het resetten van de SMC. Hier zijn meerdere methodes voor; de door Apple geadviseerde methode werkt niet. (Mac uitzetten, stekker uit het contact, 15 seconden wachten, stekker er weer in, 5 seconden wachten en dan opstarten).

    Wat wel werkte; Mac uitzetten, stekker eruit, 5 seconden power knop ingedrukt houden, loslaten, stekker er weer in en Mac inschakelen.

    Had ook nog allerlei Bluetooth gremlins opgelost. Apparaten die niet meer goed werkten, het grijs worden van de optie om via Bluetooth apparaten de Mac uit sluimerstand te halen in de Voorkeuren. Die waren ook opgelost met het resetten van de SMC.
  • Yes, ik ben er inmiddels al een tijdje uit, en de oplossing bleek een stuk simpeler dan gedacht: ik had internet-deling aan staan (omdat mijn Macbook aan de tweede ethernet-poort van de Mac Pro hangt), en zodra dat aan staat gaat 'ie niet meer in sluimer.

    Dus ik kan weer heerlijk verder met mijn originele Mac Pro :smiley:
Log In of Registreer om te reageren.