MacBook Air (2012) extreem langzaam na reparatie

December 2017 aangepast in Hardware problemen
Hoi, ben op zoek naar een oplossing voor het volgende probleem. Mijn macbook air heb ik na een val gerepareerd. een nieuw i/o board besteld en geïnstalleerd. Na installatie is de macbook extreem langzaam en is er blijkbaar een proces dat veel energie vraagt want de ventilator gaat als een malle tekeer. In activiteitenweergave zie ik geen processen die ik kan stoppen. Bij opstarten (cmd + r) kan ik helaas geen nieuwe versie van mac os installeren. Wie o wie heeft er nuttige tips. ik heb een back up van al mijn data dus de hd kan alles hebben.

Reacties

  • Je kunt een nieuwe versie van macOS downloaden en er een bootable USB-stick van maken en zo het OS opnieuw installeren. De how-to kun je op deze site vinden.

    Het probleem kan ook hardwarematig zijn. Misschien is er iets mis met een sensor, door de val of doordat iets niet goed aangesloten is. Hierdoor "denkt" de Mac ten onrechte dat er gevaar van oververhitting is en wordt de kloksnelheid van de CPU verlaagd en gaat de ventilator op volle toeren draaien.
  • QuintenQuinten    Moderator
    @AliD wat Kor zegt ivm de sensor, zal zeker kloppen. Er zijn temperatuursensors die op je Flash-drive zijn aangesloten die moeten werken, zit deze los of is het defect. Dan zal je toestel, op een lage snelheid gaan werken en zal je toestel dan ook in overdrive gaan voor het koelen, want het kent de temperatuur niet.

    Je kan in eerste instantie ook je SMC resetten. zie: https://www.appletips.nl/ehbo-problemen-met-je-mac-smc-resetten/
  • KorKor
    December 2017 aangepast
    Misschien kun je met een programma zoals iStat Menus gebruiken om te zien wat de temperatuur van de diverse onderdelen is van je Mac.
    https://bjango.com/mac/istatmenus/
    Dit is wat iStat Menus laat zien bij mijn Macbook Air 11" van 2012



    Of je kunt het diagnose programma Etrecheck draaien, misschien kun je aan de hand van die informatie zien wat het probleem is. Dit programma maakt een soort uittreksel van je Mac, waarin alle software, hardware, plugins, systeemonderdelen etc. etc. opgesomd worden.
    www.etrecheck.com
  • Kor quinten. Dank voor de reacties en goede tips. Ik ga als eerste aan de slag met de sensoren Check. Update volgt! Dank en alvast fijne jaarwisseling
  • Probleem opgelost. Bleek een losse kabel connector van de fan te zijn

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.