HD is vol en ik kan niet vinden waar het zit.

December 2017 aangepast in macOS 10.13 High Sierra
Ik hoop dat iemand me kan helpen. Op mijn schijf staat in de map systeem 198,79 gb. Ik krijg regelmatig een mededeling dat mijn schijf vol is. Mijn macbookschijf is . Macintosch HD- 208.81 van 250,79 Gb beschikbaar. Ik heb de app grand perspective en ben al een tijdje in mijn macbook opzoek waar het zou kunnen zitten. Er zou maar 40 Gb op moet zitten. Kan het zijn dat mijn schijf er 2x opstaat? In mijn FINDER staan bij de apparaten nl. Macbook Pro van Els en daaronder Macintosh HD. Wie kan mij helpen. Alvast bedankt. gr. elvybarbar


Reacties

  • Heb je weleens gekeken bij mackeeper?

    Ook al heb je niet de betaalde versie, je kan daar veel files vinden die opslag slurpen. Als je mackeeper hebt dan laat hij je de files zien, maar je moet ze dan zelf verwijderen alleen. Dit heeft mij veel opslag gewonnen.

    Misschien helpt het.
  • timoshatimosha    Moderator
    December 2017 aangepast
    Toch maar even waarschuwen (voor er ongelukken gebeuren):
    MacKeeper, een applicatie die je beter niet meer installeert op je Mac. Het is geen applicatie die je Mac echt opschoont, er wordt alleen valse informatie gegeven over mogelijke problemen op je Mac die er niet zijn.
    https://www.appletips.nl/os-x-mackeeper-volledig-verwijderen-van-je-mac/
  • December 2017 aangepast

    Hoe haal ik die reservekopieen weg? waar staan die?
  • Heb ik toch een hele bibliotheek gekopieerd. Of zijn er ergens verborgen mappen? Ik heb Clean my mac 3 gekocht omdat hij alleen mappen met minder dan 500mb scant.
  • timoshatimosha    Moderator
    Discussies samengevoegd.
  • probeer eens deze software Disk Inventory X. Zo zie je precies wat er ruimte inneemt, en waar het staat op je HD.

    Pascal

  • Hoe krijg je deze mappen open met een verboden toegang sign?


  • timoshatimosha    Moderator
    December 2017 aangepast
    @elvybarbar
    Hoe krijg je deze mappen open met een verboden toegang sign?
    Die system directories krijg je niet open. Daar staat ook niets in wat jouw probleem kan oplossen.

    Als je Time Machine backups maakt op een extern medium worden er lokale snapshots gemaakt als het TM medium niet beschikbaar is. Zodra het externe medium beschikbaar is worden de snapshots overgezet naar de TM backup. Misschien is dat wel de reden van het probleem.

    Voor het overige: doe jezelf een heel groot plezier en stop met prutsen in het macOS systeem (anders moet je dadelijk weer andere topics aanmaken omdat dit en dat niet meer werkt).
  • @timosha
    Zodra het externe medium beschikbaar is worden de snapshots overgezet naar de TM backup. Misschien is dat wel de reden van het probleem.
    Dat zou best weleens kunnen. Maar waar kan ik die vinden.
  • timoshatimosha    Moderator
    /Volumes/com.apple.TimeMachine.localsnapshots/
Log In of Registreer om te reageren.